| ПРОГРАМ УЗУН МИРКОВА 1 >   | ПРОГРАМ КОСОВСКА 11 >

Југословенска кинотека
  • О НАМА
    • ИНФОРМАТОР О РАДУ
    • ДОКУМЕНТА
    • РУКОВОДСТВО
  • АРХИВ
    • АРХИВ ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
    • БИБЛИОТЕКА ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
  • РЕПЕРТОАР
    • УЗУН МИРКОВА 1
    • КОСОВСКА 11
  • ЧАСОПИС
  • АКТИВНОСТИ
    • ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА
    • ИСТОРИЈА-ФИЛМ-ИСТОРИЈА
    • THE FILM CORNER
    • ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА НА EFG1914 ПРОЈЕКТУ
    • 100 СРПСКИХ ИГРАНИХ ФИЛМОВА (1911-1999)
  • АКТУЕЛНО
  • |
  • КОНТАКТ
  • О НАМА
    • ИНФОРМАТОР О РАДУ
    • ДОКУМЕНТА
    • РУКОВОДСТВО
  • АРХИВ
    • АРХИВ ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
    • БИБЛИОТЕКА ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
  • РЕПЕРТОАР
    • УЗУН МИРКОВА 1
    • КОСОВСКА 11
  • ЧАСОПИС
  • АКТИВНОСТИ
    • ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА
    • ИСТОРИЈА-ФИЛМ-ИСТОРИЈА
    • THE FILM CORNER
    • ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА НА EFG1914 ПРОЈЕКТУ
    • 100 СРПСКИХ ИГРАНИХ ФИЛМОВА (1911-1999)
  • АКТУЕЛНО
  • |
  • КОНТАКТ

Новембарско издање „Кинотеке“

18/11/2022
У новом, 71. броју часописа „Кинотека“ објављени су текстови о глумцу српског порекла и европске каријере Светиславу Ивану Петровићу, америчкој глумици Грејс Кели, руском редитељу Александру Сокурову, као и о књижевнику и сценаристи Арсену Диклићу коме је посвећена предстојећа изложба у Југословенској кинотеци.

 

Пред читаоцима су и анализа „Тајванске канасте“ – најновијег дигитално рестаурисаног филма у пројекту А1 Кинотека, промишљања Жике Богдановића о јапанским редитељима Мизогучију и Куросави и други занимљиви прилози.

„Бајка с тужним крајем“ наслов је текста о славној глумици и потом принцези од Монака Грејс Кели, о чијем животу, улогама, љубавним аферама и трагичном крају у саобраћајној несрећи пише Ана Марија Роси, представљајући књигу „Грејс Кели и драж љубави” ауторке Софи Бенедикт (у издању Лагуне). Ана Марија Роси истиче да „не постоји глумица која је краће трајала, мање филмова снимила, а заувек остала филмска икона“ као Грејс Кели, која је од 1952. године, када се појавила уз Гарија Купера у филму „Тачно у подне“, до 1956. и удаје за принца снимила десет филмова, освојила Оскара, Златни глобус…

Светислав Иван Петровић (1894-1962) је током изузетно успешне каријере у филмским престоницама Европе одиграо више од 100 улога, а партнери и партнерке биле су му звезде светског формата. У тексту „Рођен као звезда“ Радиша Цветковић пише да Петровић „као брзо формиран таленат и радо виђено лице многих немачких лепршавих драма и адаптираних оперета (око 40 наслова), изграђену репутацију шири и на многе друге жанрове грабећи прилике и градећи свој реноме све до биоскопских хитова у којима се истицао као маркантни заводник, што је у то време било изузетно тражено и гледано“.

Као сведочанство о његовој огромној популарности „Кинотека“ преноси текст „Видела сам те, сад могу да умрем“, о посети Петровића Београду 1928. године и маси обожавалаца која га је пратила на сваком кораку. Текст је на основу писања тадашње српске штампе приредио Петар Милатовић, а 1983. објавио „Политикин забавник“.

Поводом сто година од рођења писца и сценаристе Арсена Диклића (1922-1995), аутора чувених филмова „Марш на Дрину“, „Салаш у малом риту“, „Ужичка република“, „Не окрећи се, сине“, нереализованог сценарија „Деца Козаре“…, Маријана Терзин Стојчић у тексту „Књижевник са својим биоскопом“ оцењује: „Вредност Диклићевог дела је у уметничком и етичком домету, у тематици и језику, у моћи да забави и подстакне машту, у непокоравању моралној поуци. И у томе да траје као књижевни звонар једног времена и непролазне етичке категорије да су деца наше највеће благо!“.

У часопису је најављена и изложба о Диклићу, која ће бити отворена 22. новембра. Ауторка изложбе „Од речи до филма“ је кустос Југословенске кинотеке Миља Стијовић.

О редитељу Александру Сокурову, добитнику награде 28. Фестивала ауторског филма „Поглед у свет: Војислав Вучинић“ за целокупан допринос филмској уметности, пише Срђан Вучинић, који у есеју „С оне стране јаве“ истиче да да дела Сокурова, од камерних драма какве су „Други круг“ (1990) и „Камен“ (1992), до спектакла „Руска барка“ (2002) и „Фауст“ (2011) или комплексних мултимедијалних експеримената „Франкофонија“ (2015) и „Бајка“ (2022) – непрекидно стреме да прошире и продубе, коначно и да изађу из суженог поља реалности. „Зато његови филмски призори увек поседују митолошку и алегоријску, мистичну и есхатолошку позадину“.

Рубрика Са полица библиотеке представља књигу „Разговори“, с преведеним интервјуима које су у различитим приликама давали славни и контроверзни редитељи Анджеј Жулавски, Дејвид Кроненберг, Рајнер Вернер Фасбиндер, Гаспар Ное, Алехандро Ходоровски и Алексеј Балабанов (издање Ред бокс, 2022). Сви они су „другачији ствараоци, бунтовници, изгнаници, варвари” чије слике још имају моћ да нас избаце из устаљених образаца, пише у поговору Драган Димчић, стручни сарадник издавачке куће Ред бокс.

У тексту „Обликовање генерације“ Нађа Ђорђевић анализира употребу музике у домаћем филму некад и сад. Наводећи како је музика из филма „Јужни ветар“ (2018), коју потписују Буба Корели и Јала Брат, посебно хит „Мафија“, постала велики хит у региону, ауторка оцењује да „постаје јасно да се оно што је некад било Sex & Drugs & Rock & Roll, скраћује и постаје, једноставно, Иде гас“, те додаје да „домаћи филм који тежи да мобилише млађу публику све више мора да сарађује с њиховим музичким изабраницима“.

„Светлост двају лампиона с краја света“ наслов је новог наставка фељтона на основу књиге „Пријатељи драги, не заборавите ни старе филмове“ Жике Богдановића. Часопис преноси његова промишљања о јапанским филмским великанима Кенџију Мизогучију и Акири Куросави на примерима филмова „Легенда о Угетсу“ и „Седам самураја“.

У Југословенској кинотеци недавно је одржана ретроспектива истакнутог каталонског редитеља средње генерације Марка Реће. Његови филмови, како пише Ивана Кроња, „одражавају специфичан дух тог поднебља, повезујући традиционално и савремено схватање живота и међуљудских односа“, а најчешће говоре о „обичном народном човеку“, о судбини породице и породичних веза.

Најновији дигитално рестаурисани филм у пројекту А1 Кинотека – „Тајванска канаста“ (1985) „спада у најбоља остварења Горана Марковића и најављује завршетак прве фазе његовог опуса, која се, из данашње визуре посматрана, чини импресивном“, оцењује Јован Марковић и додаје да „Тајванска канаста“ „спада међу најбоље филмове прашке школе који у фокусу имају мушког протагонисту у мање-више неуспешној борби да сачува своју слободу, аутентичност и принципе“.

Уз програм Шок коридор представља Ненад Беквалац у у тексту „Отац грозе“ пише о Хершелу Гордону Луису, редитељу екстремно насилних филмова, који се „често наводи као аутор који је отворио еру splatter (прскање крви) филма и био је инспирација ауторима као што су Џон Вотерс, Џон Карпентер, Вес Крејвен, Квентин Тарантино“.

У рубрици Трагови на филму Ненад Беквалац пише о недавно преминулом чешком глумцу Јосефу Сомру.

Уз велики број фотографија и овај број „Кинотеке“ објављује илустрације Мирославе Вуковић и Вука Попадића.

YU ФИЛМ А1 КИНОТЕКА ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА РЕПЕРТОАР СРПСКИ ФИЛМ ЧАСОПИС КИНОТЕКА
Previous StoryПремијера дигитално рестауриране „Тајванске канасте“
Next StoryОтворена изложба о сценаристи Арсену Диклићу

МЕСЕЧНИ ПРОГРАМ

image name

ЧАСОПИС КИНОТЕКА

image name

СТАЛНА ПОСТАВКА

image name

ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА

image name

Сезона филмских класика

image name

Актуелно

  • Milan Vlajcic_kinoteka
    Представљен легат Милана Влајчића у Кинотеци
  • Још две недеље слободан улаз на сталну поставку Кинотеке
  • Jugoslovenska kinoteka_Novosadski sajam knjiga_2023-2
    Кинотека на Новосадском сајму књига
  • MAR-23-ig-najava-02
    Кинотека у марту: Луј Мал, Изабел Ипер, Настасја Кински
  • 09_fest_2023_kinski_pecat_040323_foto_dusan_milenk_20230304_202832
    Настасја Кински примила Златни печат Кинотеке
  • kinoteka-muzej_festa_49
    Отворен Музеј Феста у Кинотеци

Ознаке

ACE EFG FIAF IN MEMORIAM THE FILM CORNER VIP КИНОТЕКА YU ФИЛМ ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА А1 КИНОТЕКА ЗЛАТНИ ПЕЧАТ МОЈ ИЗБОР РЕПЕРТОАР СРПСКИ ФИЛМ ФЕСТ ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА ЧАСОПИС КИНОТЕКА

КИНОТЕКА НА ПРОЈЕКТУ EFG1914

image name

Партнери

image name

image name

image name

ПОДРШКА

image name

ПРОЈЕКЦИЈЕ

  • РЕПЕРТОАР
  • САЛА МАКАВЕЈЕВ
  • МУЗЕЈ КИНОТЕКЕ
  • АКТУЕЛНО
  • ЧАСОПИС

О НАМА

  • ИСТОРИЈАТ
  • АРХИВ
  • БИБЛИОТЕКА
  • РУКОВОДСТВО
  • КОНТАКТ

СТАЛНИ ПАРТНЕРИ

image name

image name

image name

ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА

Национални филмски архив Републике Србије. Стални члан и један од оснивача Међународне федерације филмских архива (FIAF). Југословенска кинотека је носилац статуса установе културе од националног значаја.
image name

Copyright © 2021 Југословенска кинотека