Један од најистакнутијих филмских стваралаца иранске и светске кинематографије 21. века Асгар Фархади добио је Златни печат Југословенске кинотеке за изузетан допринос филмској уметности, који му је 1. марта у препуној сали „Макавејев“ уручио директор Кинотеке Југослав Пантелић.
Поздрављен великим аплаузом већ при самом уласку у салу, Фархади је захвалио на великом признању и признао да је изненађен.
„Хвала много. Срећан сам што сам овде. Нисам очекивао да ћу друго вече заредом добити награду“, рекао је Фархади, који је као гост 52. Феста претходног дана добио почасну награду Београдски победник.
„Моје путовање у Србију било је кратко, али лепо. Обишли смо неке музеје, срео сам талентоване студенте филма, имао прилику да разговарам с људима из филмске индустрије. Хвала организаторима на свему томе“, казао је у свом скромном стилу велики уметник, двоструки добитник Оскара.
Највише признање Југословенске кинотеке уручено му је уочи пројекције његовог филма „Све о Ели“ (2009) у оквиру програма Фест класик. Тај филм, који је критичар Дејвид Бордвел назвао ремек-делом, добио је Сребрног медведа за најбољу режију на 59. Берлиналу и награду за најбољи филм на Трајбека фестивалу. Обраћајући се многобројној публици Фархади је рекао да је лично изабрао да се овом приликом прикаже „Све о Ели“.
„То је био мој четврти филм. Снимио сам га пре 16 година. Желео сам да вам га прикажем, јер мислим да сте моје новије и познатије филмове већ видели и да ће ово можда бити нешто ново за вас. Желим вам да уживате и да после пројекције понесете са собом кући нека питања за размишљање“, изјавио је Фархади.
Захваљући се још једном „за ово дивно путовање у Србију“, поручио је: „Надам се да ћемо се поново видети с неким мојим будућим филмовима“.
Фархади је у току дана обишао главно здање Југословенске кинотеке и њену сталну поставку „Наш музеј филма“. Како је том приликом више пута поновио, изложба га је одушевила. Посебно га је заинтригирала чињеница да је плакат за филм „Битка на Неретви“ креирао чувени сликар Пабло Пикасо, што раније није знао, а пажњу су му привукли и оригинални штап Чарлија Чаплина и други експонати.
Поред вођења кроз сталну поставку Фархади је обишао и библиотеку Кинотеке. Том приликом се упознао са богатом колекцијом књига и часописа, међу којима су и каталози фестивала иранског филма који су били приказивани у Кинотеци, а на једном од њих Фархади је оставио и једну посвету.
Скоро сви Фархадијеви филмови су награђени на фестивалима на којима су приказани, од Кана до Москве, од Варшаве до Чикага.
“Развод” је 2011. године освојио Оскара за најбољи филм на страном језику, добивши похвале од стручне критике, Златног медведа 61. Берлинала, Златни глобус и француску награду Цезар.
“Трговачки путник” (2016) донео му је другог Оскара за најбољи филм на страном језику, што Фархадија чини једним од само неколико редитеља у читавом свету који су два пута освојили ту награду.
Према мишљењу критичара, његови сценарији су дубоке социолошке, психолошке и филозофске студије проблема који су универзални у друштву, а његови филмови су стекли признање због фокуса на људску ситуацију и приповедања интимних и изазовних прича о породичним сукобима.