| МЕСЕЧНИ ПРОГРАМ >

Југословенска кинотека
  • О НАМА
    • ИНФОРМАТОР О РАДУ
    • РУКОВОДСТВО
    • ДОКУМЕНТА
  • АРХИВ
    • АРХИВ ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
    • БИБЛИОТЕКА ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
  • РЕПЕРТОАР
    • УЗУН МИРКОВА 1
    • КОСОВСКА 11
  • АКТИВНОСТИ
    • ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА
    • ПРОЈЕКАТ THE FILM CORNER
    • ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА НА EFG1914 ПРОЈЕКТУ
    • 100 СРПСКИХ ИГРАНИХ ФИЛМОВА (1911-1999)
  • АКТУЕЛНО
  • |
  • КОНТАКТ
  • О НАМА
    • ИНФОРМАТОР О РАДУ
    • РУКОВОДСТВО
    • ДОКУМЕНТА
  • АРХИВ
    • АРХИВ ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
    • БИБЛИОТЕКА ЈУГОСЛОВЕНСКЕ КИНОТЕКЕ
  • РЕПЕРТОАР
    • УЗУН МИРКОВА 1
    • КОСОВСКА 11
  • АКТИВНОСТИ
    • ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА
    • ПРОЈЕКАТ THE FILM CORNER
    • ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА НА EFG1914 ПРОЈЕКТУ
    • 100 СРПСКИХ ИГРАНИХ ФИЛМОВА (1911-1999)
  • АКТУЕЛНО
  • |
  • КОНТАКТ

Студија Пола Шредера о трансцедентном стилу

20/04/2018
Књига „Трансцедентни стил на филму: Озу, Бресон, Драјер“ аутора Пола Шредера, која се управо појавила у издању Нишког културног центра и Југословенске кинотеке, представљена је 19. априла у у Мултимедијалној сали нове зграде Кинотеке.

 

Ово значајно издање, у оригиналу објављено 1972. године, приредили су Срђан Савић, Игор Тохољ и Александар Ердељановић. Преводиоци су Немања Бабић и Слободанка Глишић.

Како је истакао управник Архива кинотеке Ердељановић, редитељ великих филмова америчке кинематографије Пол Шредер (Плава крагна, Људи мачке, Амерички жиголо, У подземљу секса, Мишима…) и изузетан сценариста (“Таксиста”, “Разјарени бик”…) такође је сјајан интелектуалац.

У овој оригиналној књизи анализира филмски стил тројице аутора. То су најјапанскији редитељ Јасуђиро Озу, велики француски редитељ Роберт Бресон и чувени дански редитељ Карл Теодор Драјер, рекао је Ердељановић и подсетио да је идеја за српско издање потекла од Игора Тохоља.

“Када нам је НКЦ понудио сарадњу, оберучке смо је прихватили”, изјавио је он, додајући да је реч о једној од најтежих филмских књига која обухвата и историју, религију, филозофију и друге области.

Ердељановић је рекао да се у Америци појавило ново издање, са дужим уводом у којем Шредер анализира и опус Андреја Тарковског, Теа Ангелопулоса и Беле Тара, те да се нада да ће НКЦ и Кинотека моћи и то да објаве.

В.д. директора НКЦ-а Срђан Савић напоменуо је да је овом књигом отворена нова библиотека “Пантеон” у оквиру издавачке делатности НКЦ-а, у којој ће бити објављиване значајне студије из пера значајних критичара, теоретичара и историчара филма.

“Међу првима се наметнула Шредерова књига. Ако се бирају утицајне књиге које током година нису изгубиле на значају и квалитету, онда није било дилеме да објавимо ову студију из пера човека који је дебитовао као филмски критичар, а потом постао перјаница Новог Холивуда. Ова озбиљна студија је настала када је теорија аутора у Америци била на врхунцима. Шредер иде тим трагом, али је и самосвојан. Покушао је да филм сагледа у ширем контексту свих других уметности, да у анализи примени неке моделе из историје уметности”, рекао је Савић.

Филмови трансцедентног стила, како је објаснио Савић, делују као хладни реализам, али проналазе пулсирање светог у обичном, свакодневном животу.

Савић је цитирао Шредера да је “типични представник трансцедентног филма када су у питању далекоисточне кинематогафије и утемељење у зен будизам Јасуђиро Озу, да је типични представник западне кинематографије и утемељитељ трансцедентног стила када је у питанеју утемељење у хришћанству Бресон, док Драјер усваја неке елементе трансцедентног стила, али их комбинује са неким другим стиловима и стога је он нека врста граничне фигуре”.

Немања Бабић је изјавио да је још као студент Факултета драмских уметности почетком 2000-их наишао на део из Шредерове књиге о Бресону у преводу Слободанке Глишић.

“Прочитао сам га у даху. Шредер је успео да опише све оно неизрециво што доживимо док гледамо филм, а што тешко може да се пренесе речима. Одмах сам пожелео да прочитам целу књигу, пробијао сам се кроз издање на енглеском уз помоћ речника. Тај садржај је тежак и на матерњем језику. Тек 2011. године приступио сам превођењу”, рекао је Бабић. Он је превео поглавља о Озуу и Драјеру као и увод и закључак.

“Без обзира што наша књига излази тако дуго после оригинала она је и даље веома значајна. Шредер описује како се са оскудним средствима може направити врхунско уметничко дело. И данас има аутора који раде у том стилу. Међу њима је свакако Џим Џармуш”, изјавио је Бабић.

Према његовим речима, Шредер анализира филмове који “приказују искуство трансцеденције и који кроз то искуство говоре о ономе оностраном, а у уводу пише да између религије и естетике нема велике разлике, да су то два пута која се узајамно срећу у бесконачности”.

Уредник филмског програма НКЦ-а Дејан Дабић изјавио је да је учињен велики издавачки напор да се ова књига појави и код нас.

“Иако је оригинал изашао давно, драгоцено је што је сада имамо и на српском језику. Прича о трансцедентном филму је донекле и прича о религиозности. Није случајно што је Шредер протестант, васпитаван у строгом калвинистичком духу. Реч је о сазнањима која превазилазе границе емпиријског искуства. Неке ствари морају да буду сазнате на начин који није рационалан”, рекао је Дабић.

“Међутим, овде није у питању илустрација религиозних осећања. Сваки призор може деловати трансцедентно захваљујући стваралачком поступку. Трансцедентни стил на филму је настао из жеље да се трансцедентно изрази у уметности и на основу природе медија”, закључио је Дабић.

ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА
Previous StoryПромоција књиге Пола Шредера у Кинотеци
Next StoryСпецијална пројекција нове копије „Маратонаца“

МЕСЕЧНИ ПРОГРАМ

image name

ЧАСОПИС КИНОТЕКА

image name

СТАЛНА ПОСТАВКА

image name

Актуелно

  • pAVLE pAVLOVIC
    Онлајн премијера рестаурираног филма „Павле Павловић“
  • nikola-stojanovic
    Преминуо редитељ Никола Стојановић
  • insta-najava-za-JAN-2021
    Кинотека у јануару: Хјустон, Боуви, репризе…
  • Vip Kinoteka maraton
    Новогодишњи дан уз култне филмске класике
  • Maja Gojkovic_Jugoslav Pantelic_Jugoslovenska kinoteka – featured
    Министарка културе посетила Кинотеку
  • XXII-NITRATNI-FESTVIVAL,-insta-post-03
    Почео 22. Фестивал нитратног филма

Ознаке

ACE EFG FIAF IN MEMORIAM THE FILM CORNER VIP КИНОТЕКА YU ФИЛМ ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА ЗЛАТНИ ПЕЧАТ МОЈ ИЗБОР РЕПЕРТОАР СРПСКИ ФИЛМ ФЕСТ ФЕСТИВАЛ НИТРАТНОГ ФИЛМА ЧАСОПИС КИНОТЕКА

КИНОТЕКА НА ПРОЈЕКТУ EFG1914

image name

Партнери

image name

image name

image name

ПОДРШКА

image name

ПРОЈЕКЦИЈЕ

  • ПРОГРАМИ
  • САЛА МАКАВЕЈЕВ
  • МУЗЕЈ КИНОТЕКЕ
  • АКТУЕЛНО
  • ЧАСОПИС

О НАМА

  • ИСТОРИЈАТ
  • АРХИВ
  • БИБЛИОТЕКА
  • РУКОВОДСТВО
  • КОНТАКТ

СТАЛНИ ПАРТНЕРИ

image name

image name

image name

ЈУГОСЛОВЕНСКА КИНОТЕКА

Национални филмски архив Републике Србије. Стални члан и један од оснивача Међународне федерације филмских архива (FIAF). Југословенска кинотека је носилац статуса установе културе од националног значаја.
image name

Copyright © 2016 Југословенска кинотека