Немачки филм „Голем, какав је дошао на свет“ (1920) редитеља и глумца Паула Вегенера на програму је 26. Фестивала нитратног филма 12. јуна, а уметнички директор Александар Ердељановић препоручује га као експресионистичко ремек дело које се и данас посматра с дивљењем.
У жанру фантастике и хорора радња се дешава у Прашком гету у 16. веку. Да би спречио протеривање Јевреја рабин Лев, уједно маг, ствара гигантску фигуру Голема од глине и призива дух Астарота да му удахне живот. То биће огромне моћи спашава живот цара, који зато повлачи наредбу о протеривању. Како Голем више није потребан, рабин му одузима виталност, али га његов слуга враћа у живот, с намером да прогони свог ривала. Голем измиче људском утицају и изазива разорну ватру која уништава део гета…
Вегенер је писао да га је легенда о Голему инспирисала да дубоко продре у област „чистог филма”. Идеја се сводила на грубу визуелну симболику у кадру, која је путем композиције слика, сенки, архитектонских облика откривала психологију личности и право значење људских поступака. У језивој, визуелно заслепљујућој причи, савремени критичари виде претечу америчких филмова о Франкештајну, што је логично када се зна да је сниматељ „Голема“ Карл Фројнд своје умеће пренео на хороре студија Универзал из тридесетих година.
Ова верзија „Голема“ снимана је у берлинском студију Темпелхолф, где је архитекта и дизајнер Ханс Полциг креирао високостилизовану сценографију средњовековног гета. Филм је динамичан, са честим променама кадрова, крупним плановима, смелим угловима камере и ритмичком монтажом у најузбудљивијим тренуцима, уз изванредну глуму свих протагониста.
На фестивалу у Југословенској кинотеци биће приказана дигитално рестаурисана копија Филмског музеја из Минхена.