Авантуристичка крими комедија „Мистерија Ајфеловог торња“ (1928) великог француског редитеља Жилијена Дививјеа после готово сто година од настанка стиже на Фестивал нитратног филма у новој, дигитално рестаурисаној копији, која ће бити приказана 8. јуна у сали „Макавејев“ Југословенске кинотеке.
Дививје је био неправедно потиснут од стране младих лавова новог таласа, али су о његовим филмовима са одушевљењем писали Жан Реноар, Ингмар Бергман и Орсон Велс. Био је познат као професионалац који је у стању да режира све жанрове, а избор да у праскозорје звука сними авантуристичку комедију „Мистерија Ајфеловог торња“ може се приписати његовој некадашњој младалачкој љубави према предратним узбудљивим серијалима истог жанра у режији незаборавног Луја Фејада.
Иако је сценарио превише невероватан, плени брзина којом Дививје води причу с неким од најризичнијих вратоломија на немом филму уопште (посебно завршни део с обрачуном на Ајфеловој кули) и изузетно реалистичним специјалним ефектима. Мада предугачак, овај узбудљиви, режијски, сниматељски и монтажно фасцинантни филм, памти се и по двострукој улози кловна спуштених бркова и водећег француског комичара тога доба Фелисијена Трамела.
Дигитално рестаурисану копију израдио је Лобстер филм из Париза у сарадњи са Националним центром за филм и анимацију и Ај филм институтом из Амстердама. Приказана је прошле године на Међународном фестивалу за очување филма у музеју МоМа, уз опис:
„Бриљантно дестилована мешавина кримића Луја Фејада, слепстик комедије и надреално апсурдне симфоније града. Напет трилер Жилијена Дививјеа који се креће вртоглавом брзином кроз све врсте трик фотографије, ужурбаним улицама Париза касних двадесетих, подземљем где се кују подле завере, политичким играма, вртоглавим висинама Ајфеловог торња – претварајући метрополу у град мрежа (вијугавих као лавиринт касабе у његовом „Пепе ле Моку“ из 1937.) и сигнала (свемоћни домет радио-преноса који ће се поново појавити у његовом „Allo Берлин? Ици Парис!“ из 1932.)“.