Најпопуларнија америчка глумица немог филма Мери Пикфорд позвала је најпризнатијег европског редитеља Ернста Лубича да 1922. године сними свој први холивудски филм. Резултат је била „Розита“ (1923), која ће на 25. Фестивалу нитратног филма у Југословенској кинотеци бити приказана 13. јуна.
Мери Пикфорд игра насловни лик, уличну певачицу старе Севиље, чије сатиричне песме о краљу Шпаније изазивају, по обичајној традицији, прво његов гнев, а затим, кад му се она допадне, и љубавни жар. Филм је бриљантно снимио Чарлс Рошер (сниматељ легендарне „Зоре Мурнауа“) у монументалним сценографијама које је дизајнирао Вилијам Камерон Мензис („Прохујало са вихором“).
Према речима Лубичевог биографа Скота Ејмана, „Розита“ остаје „међу физички најлепшим од свих немих филмова“. То је био и један од најнапреднијих филмова у смислу замене међунатписа с објашњењима самим филмским језиком. Ту се први пут снажно осећа настанак онога што је постало познато као „Лубичев додир“ – сажети гест који резимира лик, постављени реквизити који елиминишу странице излагања, стварање расположења и драме кроз осветљење, композицију и монтажу.
Две деценије касније Лубич, који је желео да још из Немачке осети „филмски рај“ Холивуда, изјавио је да је направио и боље, значајније филмове, али да је Розиту највише волео јер му је пружила прилику да дође у Америку и постане њен грађанин.
Познаваоци указују да је за Лубича „Розита“ била важан прелазни филм, који је истовремено и кулминација историјских епова које је снимао у Европи (сада реализован уз пуну предност холивудских издашних буџета и техничке софистицираности), као и почетак новог, интимнијег и филозофског правца у раду.
На фестивалу у сали „Макавејев“ биће приказана дигитално рестаурисана копија у 4К резолуцији Музеја модерне уметности из Њујорка.