Пројекат А1 Кинотека настављен је дигиталном рестаурацијом филма „Сезона мира у Паризу“ (1981) Предрага Голубовића, а нова копија биће приказана на свечаној пројекцији 19. септембра испред Силоса у Луци Београд.
Генерални директор компаније А1 Дејан Турк истакао је да је то већ 21. наслов у оквиру сарадње А1 и Југословенске кинотеке, започете пре четири године.
„Кренули смо са ентузијазмом у дигитализацију старих српских и југословенских филмова. Мислили смо да ће то бити пројекат за неколико филмова. Али доста брзо смо увидели да је то заиста сјајна прича, да имамо нешто што може да буде једна од већих ствари на којима ми радимо у подручју спонзорстава и маркетинга“, изјавио је Турк 17. септембра у разговору с новинарима поводом предстојеће премијере.
Испоставило се, рекао је Турк, да овај пројекат који је важан за културну баштину у читаву фирму уноси добру енергију, сјај у очима. „Екрани у А1 су у контексту филмова, имамо и макете, долазе нам глумци, организујемо дискусије с њима, имамо божићне партије на тему одабраних филмова, снимамо и неке своје мотивацијске филмове унутар екипе, забављамо се. И тако ова прича траје већ четири године“, навео је он.
После 20 дигитално рестаурисаних филмова, недавно је потписан уговор за следећих десет остварења.
„То је већ озбиљан континуитет. У међувремену је било промена код нас. Вип је постао А1, па се и некадашњи пројекат Вип Кинотека сада зове А1 Кинотека. Али оно што је остало исто јесу рад и резултати на које можемо заједно бити поносни“, оценио је Турк.
Подсетивши да се премијере дигитално рестаурисаних филмова увек организују на посебан начин, поменуо је како у протеклих годину и по дана то није било лако, због пандемије. Зато су неке премијере ишле само онлајн, али неке ипак и уживо, па је тако храбро приређена пројекција филма „Мајстори, мајстори“ Горана Марковића на Ташмајдану, уз наступ Радета Шербеџије.
Дејан Турк је додао да је „Сезона мира у Паризу“ први међу до сада рестаурисаним филмовима који није раније већ видео, тако да једва чека пројекцију у недељу.
У име Југословенске кинотеке Ксенија Зеленовић је истакла да се сарадња наставља на обострано задовољство, као и на задовољство аутора и публике, због прилике да се већ 20 филмова који су врло значајни за нашу кинематографију гледа на новим, рестаурисаним копијама.
„Нови уговор започињемо „Сезоном мира у Паризу“, а у плану је десет филмова. То је процес који ће трајати две године. Као и до сада радиће га Одељење за дигитализацију и дигиталну рестаурацију при Архиву кинотеке“, прецизирала је она, додавши да се конкретни наслови чувају као изненађење све до премијере, али је свакако реч о битним филмовима аутора као што су Горан Марковић, Горан Паскаљевић, Срђан Карановић, Живојин Павловић…
Током лета, како је подсетила, одржане су премијере два дигитално рестаурисана филма које краси атмосфера летњих хитова – „Бал на води“ Јована Аћина и „Лето је криво за све“ Пурише Ђорђевића.
„Драго ми је да нови циклус отварамо једним озбиљнијим филмом, који третира комплексну, универзалну тему, која би требало свих нас да се тиче. Овај филм снимљен пре 40 година је још један начин да укажемо да се многе ствари, нажалост, нису промениле, јер је те 1981. на неки начин антиципирао ружне догађаје који ће се само десет година касније десити на нашим просторима“, рекла је Ксенија Зеленовић.
Филм је снимљен у српско-француској копродукцији. Домаћи продуцент је био Центар филм из Београда, а окупио је импресивну глумачку екипу. Поред Драгана Николића и Микија Манојловића, ту су имена у оно време врло битна за светску кинематографију – Марија Шнајдер, Раф Валоне, Алида Вали, Ерланд Јозефсон, Даниејл Желан и други.
У ауторској екипи били су композитор Корнелије Ковач, сценограф Миленко Јеремић, директор фотографије Миливоје Миливојевић.
„Сезона мира у Паризу“ је добила специјалну награду на међународном филмском фестивалу у Москви.
Редитељ Срдан Голубовић изјавио је да је срећан и дирнут што су компанија А1 и Југословенска кинотека одлучили да рестауришу филм његовог оца Предрага Голубовића (1935-1994).
„Хвала им за то, али и за цео пројекат који је културолошки подвиг. Дигиталном рестаурацијом ови филмови се спасавају од заборава. То су филмови које ми данас мање-више знамо, али је мисија овог пројекта да и наша деца и унуци једног дана могу да их гледају. Већ 21 филм је на овај начин отргнут од пропадања. Знамо да филмска трака има рок трајања који је врло лимитиран и да би баштина југословенске и српске кинематографије могла у једном тренутку да нестане. Зато је велика ствар што је Кинотека то покренула и што је компанија А1 то препознала. То је изузетно важна ствар не само за људе из филмског света него за целу културну сцену“, нагласио је Голубовић.
Како је оценио, на досадашњем списку су филмови који су заиста најзначајнији за југословенску и српску кинематографију, али је такође значајно што се сада избором „Сезоне мира у Паризу“ иде на „једно ново откривање неких помало заборављених и можда недовољно признатих дела, која имају своју специфичну вредност“.
Скренувшу пажњу на поменута велика глумачка имена, Голубовић је рекао да „чињеница да је један југословенски филм могао да окупи такву глумачку екипу говори колико је та кинематографија била значајна и призната у свету“.
С друге стране, „овај филм је специфичан по томе што је антиципирао нашу стварност и страшне ратове, али мислим да се појавио прерано“, рекао је Голубовић.
„Не само у нашој средини, него у Европи и свету уопште, мало ко је те 1981. године веровао да се духови фашизма враћају, а филм о томе говори. Ми смо само десет година касније доживели страшни рат и показало се да су страхови и сумње које је мој отац имао били оправдани. Чини ми се да је и цела планета крајем 80-их и почетком 90-их ушла у зону несигурности која се наставила у новом веку, у свету који више није сигуран у своју стабилност“, изјавио је Голубовић.
Иначе, он је пратио оца на снимању „Сезоне мира у Паризу“, а тада је имао седам-осам година. „За мене је то било прво упознавање са оним чиме се мој отац бави, а некако и прво упознавање са мојом сопственом жељом да се и ја тиме бавим. За мене је снимање тог филма било изузетно значајно“, рекао је Голубовић.