Фестивал нитратног филма у свом 27. издању, од 6. до 17. јуна у Југословенској кинотеци, приказаће близу 50 филмова из 23 земље Европе, Азије, Северне и Јужне Америке, а директор и селектор фестивала Александар Саша Ердељановић најављује филмове свих жанрова из немог и звучног периода кинематографије, више остварења која су се деценијама водила као изгубљена и многа ретка дела спашена од нестајања путем дигиталне рестаурације.
За свечано отварање у сали „Макавејев“ одабран је играни спектакл „Кенигсмарк“ (1923) Леонса Переа, о интригама у једном имагинарном краљевству, у којем је прву улогу на француском филму остварио славни међународни стар српског порекла Светислав Иван Петровић.
У већ традиционалном програму „Други о нама“, који обухвата старе документарне и архивске филмове везане за градове и пределе Србије и бивше Југославије, биће приказан филм „Краљевска породица интимно“ Луке Комерија, о животу на двору Виторија Емануела, његовој деци и супрузи Јелени Савојској, ћерки црногорског краља Николе. Ту су и три до сада невиђене сторије америчког звучног журнала „Fox Movietone News“ (1930) снимљене у Београду, а приказују железнички мост, заједничко обраћање министра спољних послова Војислава Маринковића и америчког амбасадора Џона Дајнлија Принса, као и снимке вежби певања и играња гардиста Краљеве гарде.
Значајан део овог програма су материјали добијени од колекционара аматерских филмова из Бањалуке Горана Бараћа, на 16-mm формату – „Јајце, Мостар и Херцеговина“ (1929) и „Манастир Љубостиња и Врњачка бања“ (1932), као и из колекције аматерских дела на формату 8-mm бањалучког сниматеља Александра Бојка.
Богат програм Нитрата 27 нуди и четири ране кратке бурлеске легендарног дуа Станлио и Олио из периода 1927-1928, дугометражни документарац „Индија“ (1958) Роберта Роселинија, класично дело француског крими жанра „Симфонија масакра“ (1964) Жака Дереја, филм о штрајку хамбуршких лучких радника „Браћа“ (1929) Вернера Хохбаума, адаптацију бајке Мориса Метерлинка „Плава птица“ (1918) у режији Мориса Турнера, еп из живота старог Рима, по роману Хенрика Сјенкјевича „Quo Vadis“ (1924) у режији двојца Георг Јакоби – Габриелино Д’Анунцио, шведску психолошку драму „Жена без лица“ Густава Моландера, чији је косценариста био Ингмар Бергман, аргентински хорор „Црни вампир“ Романа Вињоли Барета (1953)…
Током фестивала, као и до сада, Кинотека ће угостити више од 30 професионалаца – историчара филма, директора кинотека и архивиста из двадесетак земаља. Ердељановић истиче да ће то бити нова прилика да колеге с разних меридијана разговарају о проблемима филмске архивистике, сарадњи око рестаурације филмова, размени знања, идеја и филмских програма.