Дани чешког и словачког филма почели су 16. октобра у Југословенској кинотеци пројекцијом дугометражног документарца „Енди Ворхол – амерички сан“ (2023) Љубомира Јана Сливке, у присуству амбасадора двеју земаља – Јана Бондија и Михала Павука, као и продуцента Петра Поха.
Добродошлицу званицама и публици у сали „Макавејев“ у име Кинотеке пожелео је помоћник директора за програмску делатност Јован Марковић, истичући да се ова значајна филмска смотра већ традиционално одржава на истом месту, а да су везе између чешке и словачке кинематографије с једне и српске или југословенске с друге стране познате још од шездесетих година прошлог века надаље. „Сама чињеница да имамо читав један талас југословенског филма који се зове ’прашка школа’ говори колико су те везе снажне“, рекао је Марковић.
Словачки амбасадор Михала Павука подсетио је да се ова манифестација одржава осми пут заредом и захвалио чешким колегама, као и Кинотеци на сарадњи.
„Трудили смо се и овог пута да у програм уврстимо остварења која ће квалитетом, занимљивим и разноврсним садржајем задовољити свачији укус. За отварање смо одабрали биографски филм о Ендију Ворхолу, изузетно интересантној личности која је будила пажњу јавности својим уметничким радом, али и стилом живота и погледима на свет. Филм прати животни пут великог уметника и једног од оснивача поп арт покрета. Кроз сведочанства пријатеља, познаника, чланова породице упознајемо Ендија из неког другог, интимног угла, сазнајемо о његовом нимало лагодном путовању од дечака из Питсбурга до Њујорка и невероватне славе и успеха, а наравно и о његовим словачким коренима на које никада није заборавио“, рекао је амбасадор Павук.
За наредне дане најавио је драму са елементима комедије „Добили смо шта смо хтели“ (2023) Михала Кунеса Ковача, који прати дешавања у једној породици само неколико сати пре распада Чехословачке, као и први словачки дугометражни анимирани филм „Путовање у немогуће“ (2019), чији је редитељ Норо Држиак, а говори о путовањима чувеног словачког политичара, дипломате, астронома и генерала Милана Растислава Штефанека.
Чешки амбасадор Јан Бонди такође је захвалио колегама из Словачке на сарадњи и Кинотеци на гостопримству, али и публици која показује интересовање за овај значајни културни пројекат.
„Ова сарадња потврђује колико су наши културни идентитети блиски, међусобно испреплетани. Ово је осми заједнички програм, али је ревија чешких филмова у Југословенској кинотеци традиција која траје деценијама, било да је реч о новим остварењима или ретроспективама великана. Наш филм је овде увек имао верну публику“, рекао је амбасадор Бонди. Истичући да чешка кинематографија има дугу и богату традицију, оценио је да она и данас остаје жива, иновативна и отворена ка свету. Како је додао, „повезаност чешке и словачке, али и српске филмске сцене огледа се не само у фестивалској размени, већ и у личним и професионалним контактима стваралаца, у инспирацијама које делимо“.
За програм у Кинотеци, који траје до 19. октобра, одабрани су „Убиство“ (2024) Адама Мартинеца, према речима амбасадора – „узбудљив филм који нас води у сеоску средину и говори о свињокољу, обичају који изумире, као и о породичним односима, а све је зачињено типичним чешким хумором“, затим „Баштованова година“ (2024) Јиржија Хавелке – „нежна и топла прича о човеку и природи, снимљена по књизи овде свима познатог писца Карела Чапека“ и, за најмлађе гледаоце, анимирани филм „Сладак живот“ (2024) Кристине Дуфкове – „духовита, шармантна прича која ће забавити целу породицу“.
После пројекције филма „Енди Ворхол – амерички сан“ продуцент Петар Пох разговарао је с публиком о снимању тог документарца, за који је сценарио писала редитељева ћерка Петра Бабич Сливкова. Филм приказује америчког уметника словенске душе, кога се свет сећа као храброг пионира који је помогао у редефинисању самог појма уметности.