Skip to main content
Јубиларни, 20. Фестивал нитратног филма биће свечано отворен на Дан Југословенске кинотеке 6. јуна, а до 16. јуна приказаће чак 50 филмова, у 32 термина у обе зграде Кинотеке.

 

Пуцање – Човек са пет балона (Break up – L’uomo dei cinque palloni, 1967)

Филмови на рестаурираним копијама стижу из познатих европских архива, али и из САД, Кине, Јапана и Мексика. Директор и селектор фестивала Александар Саша Ердељановић истиче да је рекорд до сада био 28 архива, док ове године учествују 34 кинотеке и сродне институције.

Странпутица (Abwege, 1928)

На отварању у Свечаној сали Кинотеке биће приказана мелодрама „Странпутица“ (Abwege, 1928) чувеног немачког редитеља Георга Вилхелма Пабста, а на затварању амерички филм „Шерлок Холмс“ (Sherlock Holmes, 1916) Артура Бертелета.

Критеријум селекције, објашњава Ердељановић, био је сличан као и ранијих година, што значи приказивање што већег броја како класичних, атрактивних наслова тако и непознатих, деценијама изгубљених, неправедно скрајнутих или забрањиваних филмова, који су се последњих година и деценија поново појавили захваљујући, пре свега, новим технологијама које укључују дигитализацију у високим резолуцијама и дигиталну рестаурацију.

Град без Јевреја (Die Stadt ohne Juden, 1924)

Посебну пажњу привлаче аустријски филм „Град без Јевреја“ (Die Stadt ohne Juden, 1924) Ханса Карла Бреслауеара, некада забрањена дела источноевропских кинематографија – бугарски „Привезани балон“ (Привързаният балон, 1967), мађарски „Песма пшеничних поља“ (Ének a búzamezőkről, 1947), чешки „Случај за неискусног џелата“ (Případ pro začínajícího kata, 1969), као и нека од најбољих остварења са Далеког истока – кинески „Живот пекиншког полицајца“ (Wo zhe yi bei zi, 1950), јапански „Неограничено напредовање“ (Kagirinaki Zenshin, 1937), затим колекција совјетских филмских журнала „Кино правда“ Дзиге Вертова…

На фестивал ће доћи и 35 гостију – директора архива, историчара филма, архивиста, филмских новинара.

Битка на Брегалници (Bataile de la Bregalnitza, 1913)

У пратећем програму биће одржана два панела – о третирању историјских тема у кинематографијама наследницама југословенске кинематографије, као и о дигиталној рестаурацији и могућностима сарадње на том плану у региону.

Подсећајући да је пре две године на најсвечанији начин обележено 18. издање као фестивалско пунолетство, Ердељановић указује да се због сложене и финансијски невеселе ситуације у култури, 20. фестивал одржава на уобичајени, радни начин.