Дигитално рестаурирани филм „Три карте за Холивуд“ редитеља и директора фотографије Божидара Боте Николића приказан је на специјалној пројекцији 20. фебруара у Свечаној сали Југословенске кинотеке, као десети наслов у оквиру пројекта Vip Кинотека, чији је циљ да се српска филмска баштина сачува за будуће генерације.

 

Са редитељем и неколико чланова екипе уочи пројекције разговарала је филмска новинарка и критичарка Сандра Перовић, истичући да је овај филм, по сценарију Жељка Мијановића, донео причу о магији седме уметности, а да је снимљен у продукцији Центар филма 1993. године, у време тешких околности и за државу и за културу.

„Три карте за Холивуд“ окупиле су импресивну глумачку екипу у којој су били Бранислав Лечић, Богдан Диклић, Љубиша Самарџић, Неда Арнерић, Весна Станојевић, Велимир Бата Живојиновић, Данило Лазовић, Бранислав Цига Јеринић, Драган Николић, Јосиф Татић, Душан Јанићијевић, Весна Чипчић, Лидија Плетл, Оливера Викторовић, Данило Бата Стојковић, Милутин Караџић…

Управник Музеја Кинотеке Марјан Вујовић, уз добродошлицу публици, напоменуо је да је већ неколико година тренд у најзначајнијим светским кинотекама да велике компаније сарађују у рестаурацији филмске баштине.

„Први пут у Србији то чини компанија Vip mobile. У протеклих годину дана имали смо прилике да у овој сали, али захваљујући сарадњи са Vip mobile и у салама широм Србије поново видимо култне филмове у квалитету слике и звука како су то аутори оригинално замислили. И не само да су ти филмови сачувани, већ смо овим пројектом један помало апстрактан појам, за који су знали само стручњаци, довели до најшире публике и упознали је са значајем дигиталне рестаурације“, рекао је Вујовић. „Три карте за Холивуд“ су, како је додао, најмлађи филм у овом избору, али је негатив био у лошем стању. „Екипа из Центра за дигиталну рестаурацију Југословенске кинотеке урадила је изузетан посао, а драгоцен допринос дао је редитељ Николић, исто као и у случају неких других филмова из овог пројекта у којима је био директор фотографије“, казао је Вујовић.

Директор Vip mobile Дејан Турк подсетио је да је цела прича почела пре годину дана. „Тада је то за нас био неки мали пројекат, са жељом да урадимо нешто добро за културну баштину. Али убрзо смо почели да живимо са тим филмовима. У нашим канцеларијама видећете њихове постере, сцене на скринсејверима… Ово је десети филм, али ми крећемо даље, има више од стотину филмова које треба рестаурирати“, изјавио је Турк и додао да му је драго што је пројекат на неки начин прерастао границе Србије.

„Преко наше групације у региону ти филмови могу да се виде и у Словенији, Хрватској и другде. Такође, после премијере у Кинотеци следи низ бесплатних пројекција по Србији“, најавио је он. Користећи наслове неких од филмова из овог пројекта, Турк је закључио: „Ми смо маратонци који су трчали занимљиви круг уз националну класу југословенских филмова који ће убудуће бити део специјалног васпитања наше деце. Ал’ смо певали, свака нам част“.

Божидар Николић се присетио тешког времена санкција 90-их. „Доносили су нам траку, по једну ролну, у пластичној кеси. Ипак, више волим да кажем како је лако било снимати, јер сам радио са изванредним глумцима. Сви су веровали у овај филм и волели га“.

Николић је истакао улогу Кинотеке као једине установе која води рачуна о филму. „Наравно, нема довољно средстава. Мало се зна за део Кинотеке у Кошутњаку. Радио сам тамо филмове и пре 40 година. Желим да похвалим људе који тамо раде, они боље знају моје филмове од мене. Дивно је радити са њима. Проблем је само што и даље раде у истим условима. Надам се да ће се та зграда мало дозидати, да добију бољи простор“, казао је Николић.

Богдан Диклић, који је играо у чак четири филма обухваћена пројектом Vip Кинотека, приметио је да је његов лик полицајца из „Три карте за Холивуд“ и данас врло актуелан. „Божа је био фантастичан редитељ. Није мистификовао и давао нам је добре индикације. На снимању смо се сви радовали“, рекао је Диклић и признао да је у опуштеној атмосфери на сету стицајем околности дошло до тога да је једну сцену, једини пут у животу, снимио „под гасом“.

Весна Станојевић, која је играла супругу шефа полиције, изјавила је да јој је то била врло занимљива улога јер почиње неутрално, а током филма добија трагикомичну боју. И она је истакла добар дух који је владао у целој екипи. Сада већ искусни директор фотографије Милош Кодемо, који је играо једног од три дечака који желе у Холивуд, изјавио је да је „стварно ушао у ту улогу и опчинио се филмом“. „Имао сам тада 14 година. Стално сам трчкарао око Боже и његових асистената, гледао како камера ради, занимали су ме сви технички детаљи и ето постадох сниматељ“, рекао је Кодемо.

За Оливеру Викторовић је то снимање било лепо искуство. „Пријатно је било радити са целом екипом, а у дивној успомени су ми и дружења после премијера на фестивалима“, додала је она. Сценограф  Миленко Јеремић испричао је како је изабрао локације за снимање у селу Рајковић, код бање Врујци, као и шта је саграђено за потребе снимања, те захвалио Николићу што је имао поверења у његову уметност.