• Start: 10/06/2016 00:00
  • End: 10/06/2016 00:00

Orig. naslov Murder in the Cathedral
Osnovni podaci (GB, 1952) 114'
Uloge John Groser, Alexander Gauge
Režija George Hoellering
Jugoslovenska kinoteka, Uzun Mirkova 1

Svečana sala

10. jun 2016.
21:00
18. Festival nitratnog filma

Kroz zapaljive mitove

Posle sedam godina izgnanstva zbog sukoba sa engleskim kraljem Henrijem II, biskup Semjuel Beket se 1170. godine vraća u centar rimokatoličke moći u Britaniji, u katedralu u Kenterberiju. Prisutni sveštenici poistovećuju njegov povratak sa obnovom crkvenog uticaja. Ubrzo, u katedralu pristižu i četiri iskušenika. Trojica mu nude dug život, bogatstvo i slavu u službi kralja i koaliciju sa plemstvom, dok mu četvrti predlaže večnost u vidu lične žrtve. Beket trijumfalno istrajava pred iskušenjima i sve ih odbija. Na isteku godine u katedralu dolaze četiri viteza, koji ga optužuju da podriva kraljevu vlast…

* * *

Gotovo zaboravljena, neobična, polu-eksperimentalna obrada komada slavnog Tomasa Sterna Eliota o moralnim dilemama i mučeničkoj smrti kenterberijskog nadbiskupa Tomasa Beketa mnogo manje je poznata od biografske rekonstrukcije Pitera Glenvila iz 1964. godine, sa Ričardom Bartonom i Piterom O'Tulom. Ipak, uprkos povećoj dozi teatralnosti i preobilja teksta, ovaj film austrijskog izbeglice Georga Heleringa, autora izvrsnog etnografskog mađarskog igranog filma Hortobađi iz 1936. godine, definitivno jeste skriveni biser britanske kinematografije pedesetih godina. Osim snažnih, tipičnih Stern Eliotovih dijaloga, film je zapažen i po skladnoj kombinaciji amaterskih i profesionalnih glumaca, od kojih je najupečatljiviji, otac Džon Groser (sveštenik i u privatnom životu) kao sumnjama i nedoumicama ophrvani Tomas Beket, već tri godine posle smrti proglašen svetim.

_________

“Uprkos sjajnoj produkciji i hrabroj režiji Georga Holeringa, kao i elokventnom izvođenju glasovno obdarene glumačke ekipe, Eliotova dugačka rasprava na temu žrtve Tomasa Beketa gubi smisao u pogledu kohezivnosti i vizuelne uzbudljivosti. Crkvena atmosfera i ukrasi su najbolji, a rekonstrukcija vremena je verno prikazana.“

Bosley Crowther: “New York Times“ Film Reviews, 25. 3. 1952.  BFI