- Start: 15/06/2016 00:00
- End: 15/06/2016 00:00
Nemačka, odmah iza Drugog svetskog rata. Doktor Nojmajster radi u kampu za raseljena lica u blizini Hamburga. Kada se u kampu pojavi čovek pod imenom Novak, otkriva se da obojica imaju mračnu prošlost povezanu sa nacistima tokom Drugog svetskog rata. Nojmajster je bio doktor Karl Rot, cenjeni naučnik i istraživač patogenih mikroorganizama, dok je pravo Novakovo ime bilo Hojš, a njegov zadatak, dobijen od strane šefa Gestapoa pukovnika Vinklera, bio je da čuva Rota. Vinkler i Hojš su otkrili da Rotova supruga Inge odaje tajne podatke saveznicima. Njih dvojica su isprovocirali Rota, koji je ubio u nastupu besa. To je u njemu razvilo psihički problem, i on se pretvara u ubicu iz nagona. Bombardovanje je stavilo tačku na prošlost doktora Rota, omogućavajući mu da zameni identitet i postane Nojmajster. No, Novakov dolazak otvara stare rane i daje mu mogućnost za osvetu...
* * *
Skoro dve decenije posle svog prisilnog odlaska na vrhuncu popularnosti, kada je pred nacistima pobegao u Englesku, a zatim i u Ameriku, maestralni glumac Peter Lore se vratio u otadžbinu da snimi svoje jedino rediteljsko delo Izgubljeni. Film nastao u nezgodnom trenutku, kada su Nemci želeli bekstvo, a ne susret sa sećanjima, bavio se sudbinom nacističkog masovnog ubice iz Drugog svetskog rata, koji sa preživljenom traumom, u susretu sa avetima prošlost,i nalazi razlog za nova ubistva. Izuzetno mračan film, rađen u stilu američkog noara (žanra u kome se Lore proslavio kao negativac) zapravo je mešavina ekspresionizma (igre svetlosti i senke) i meke, naturalističke fotografije Vaclava Viha, slične onoj u tadašnjem italijanskom neorealizmu. Potpuno propao kod publike (pravu prezentaciju je imao tek osamdesetih) dvadeset godina posle Loreove smrti, ovaj film se danas, sa vremenskim otklonom ali i istorijom koja se ponovila, doima kao malo remek delo koje još uvek čeka svoje pravo kritičko preispitivanje.
________
“Izgubljeni, od velikog značaja u bilo kom kontekstu, kao proizvod depresivne filmske industrije posleratne Nemačke, apsolutno je izvanredan. (…) Zaplet se odvija u potpunosti u flešbekovima, gledamo kako je doktor Rote politički primoran da sarađuje sa nacistima i njihovu proračunatu, hladnokrvnu eksploataciju njegovih emocionalnih i psiholoških slabosti. Delo je prošarano obrisima ekspresionizma koji pojačavaju osećaj uklete nemačke prošlosti, dok ga ne nadjača melodrama koja film gura u još mračniju sadašnjost.“
“TimeOut Film Guide“, Eight Edition 2000, Tony Rayns - str. 1124