Дигитално рестаурирана верзија филма „Национална класа" Горана Марковића, у оквиру пројекта Vip Кинотека, премијерно је приказана 29. септембра у Југословенској кинотеци и то истовремено у три сале здања у Узун Мирковој улици, због великог броја званица, којима су су уочи пројекције обратили редитељ и неки од чланова екипе.

Претходно је, на позив директора Кинотеке Југослава Пантелића, минутом ћутања одата пошта великом српском глумцу Предрагу Ејдусу који је преминуо после дуже болести 28. септембра у 72. години.

Југослав Пантелић је изразио велико задовољство што се у оквиру пројекта Vip Кинотека представља други филм једног од наших најзначајнијих редитеља Горана Марковића и то у потпуно истом квалитету слике и тона као и 1979. када је први пут виђен. Он је најавио наставак пројекта очувања филмске баштине за који је Кинотека нашла правог партнера у компанији Vip mobile.

Генерални директор Vip-а Дејан Турк изјавио је да је поносан на већ седам дигитално рестаурираних класика српске кинематографије.

„Када смо почели, мислили смо да је то нека наша мала, слатка активност. Али схватили смо - ми у фирми, па и наши корисници, да радимо нешто магично, да филмови поготово из тог доба имају посебно место у нашим срцима. Ово је нешто што не радимо само за Vip него за будуће генерације, за Србију и за шири простор који покрива Југословенска кинотека", рекао је он.

Турк је истакао да је за њега лично „Национална класа" нешто посебно. Како је образложио, „ту је Драган Николић у свом најбољем издању, али је и Београд вероватно у свом најлепшем издању".

Редитељ и сценариста Горан Марковић испричао је да је у време снимања његов најбољи друг био Бранко Балетић, редитељ, али и рели возач.

„Он ме је увео у тај свет и много ми помогао. На неки начин био је коаутор овог филма. Иначе, његов возачки псеудоним је био Фојд, а ја сам то мало променио и назвао главног јунака Флојд. Гага Николић, нажалост, није више међу нама, али прави Флојд је ту", рекао је Марковић.

Бранко Балетић је узвратио да „Горан мало претерује", мада јесу сарађивали око сценарија. „Сви ти млади људи, професионални возачи дали су допринос причи. А ја сам био каскадер у последњој сцени", додао је он.

Као некадашњи директор Црногорске кинотеке Балетић је истакао да би било добро да се пројекат дигиталне рестаурације не заустави на десет наслова.

„Кад се једног дана буде писала озбиљна историја овог простора, највалиднији, крунски сведоци свега што се дешавало биће филмови. И зато их треба сачувати. И треба се борити да вратимо публику у биоскопе", нагласио је Балетић.

Музику из „Националне класе", коју је компоновао Зоран Симјановић, у атријуму Кинотеке пре пројекције изводио је Београдски џез оркестар, укључујући нумеру „Флојд" која је деценијама велики хит.

Симјановић је кратко прокоментарисао да је џез оркестар био одличан. Сећања на снимање са присутнима су поделили глумци Богдан Диклић (Миле) и Ирфан Менсур (Симке), док им се Горица Поповић (Шиља) придружила после пројкције.

Маја Пишчевић, некада Лалевић (Сенка), изјавила је да је врло узбуђена због овако лепог и значајног пројекта, „а посебно због присуства у ваздуху оних који су данас одсутни".

„Нема никог ко у овом тренутку не мисли на Гагу, на Бору Тодоровића, Оливеру и Радета Марковића, Мићу Томића, као и на људе с друге стране камере који више нису са нама", рекла је она.

Горан Марковић је на крају поменуо свој нови пројекат. „То је једна паклена коинциденција. Радим на мини серији која је инспирисана животом Предрага Ејдуса. Прво су настали позоришни комад „Делиријум тременс" и представа у којој је Ејдус дуго играо. Планирао сам да са Пецом снимим и ову серију. Међутим, разболео се. Вечерас су ми врло помешана осећања, јако сам тужан, али сам и срећан што филм траје. Филмови су ту да нас надживе", рекао је Марковић.