• Start: 14/06/2016 00:00
  • End: 14/06/2016 00:00

Orig. naslov Keisatsukan
Osnovni podaci (JP, 1933) 136'
Uloge Isamu Kosugi, Eiji Nakano
Režija Tomu Uchida
Jugoslovenska kinoteka, Uzun Mirkova 1

Svečana sala

14. jun 2016.
21:00
18. Festival nitratnog filma

Kroz zapaljive mitove

U toku redovne kontrole vozila na putu, policajac početnik Itami susretne svog starog školskog druga Tesua Tomioku, koji se vraća u Tokio posle dana provedenog na golf terenima. Tokom godina njih dvojica su se razišli, jer Itami je morao da napusti školu zbog problema u porodici, a očinsku figuru je ponovo pronašao u naredniku Mijabiju, koji mu je pomogao da postane policajac. Sin imućnog biznismena Tesuo, takođe ima problema sa svojim ocem, jer ovaj ne želi da mu prepusti porodični posao. On vodi prilično lagodan život, provodi puno vremena igrajući golf i na prvi pogled svoja lenčarenja finansira od mesečnog džeparca koji dobija od oca. U narednim danima njih dvojica obnavljaju prijateljstvo, ali Itamiju je sumnjivo zašto Tetsuo ne želi da s njim podeli neke obične detalje o svom životu, pa ni to gde trenutno živi. Jedne noći Itamijevog mentora Mijabija teško rane dok pokušava da spreči pljačku banke. Pre nego što lopovi pobegnu, Mijabi uspeva da rani jednog od njih, ali ga drugi ubija. Jedini trag koji policija ima su otisci prstiju pljačkaša na narednikovom maču…

 

* * *

Policajac, arhetipski film specifičnog žanra gangsterskog filma, veoma popularnog u Japanu sve do naših dana, delo je plodnog i imaginativnog reditelja Tomua Ucide, čija rediteljska karijera je trajala skoro pet decenija. Ovaj film je adaptacija istoimene pozorišne predstave rađene u skladu sa tadašnjom nacionalnom politikom Carevine, s obzirom su negativci u filmu očigledno aktivisti Komunističke partije. Samo četiri godine ranije, Ucida je napravio svoj čuveni levičarski film Živa lutka, ali sa promenom ideologije i on se morao povinovati novom kursu da bi ostao u poslu. Uprkos tome, ovaj film je nesumnjivo kultno delo kriminalističkog žanra, sa isteka neme faze japanskog filma, koja je u Japanu trajala duže nego u drugim zemljama, sve do polovine tridesetih godina.

________

Policajac je savršena mešavina postratnih holivudskih filmova sa policijskom istragom i filmova sa rasnim podtekstom, koji ide daleko ispred svog vremena. Ovo je izuzetno moderan gangsterski film o mržnji i ljubavi između policajca i kriminalca, nekada dobrih prijatelja iz detinjstva.”

Noel Burch: “To the Distant Observer“, Scolar Press, London, 1979, str. 153  NFCT