• Start: 20/09/2016 00:00, 1 More
  • End: 20/09/2016 00:00

Orig. naslov Il Vangelo secondo Matteo
Podaci (IT, 1964) 135'
Uloge Enrike Irazoki, Margerita Karuzo
Režija Pjer Paolo Pazolini
Mesto Svečana sala, Uzun Mirkova 1
Datum 20. septembar 2016.
Vreme 18:00
Program Festival italijanskog filma - Retrospektiva

Prikaz događaja iz života Isusa Hrista opisanih u jevanđelju po Mateju, od bega iz Egipta, preko iskušenja u pustinji, propoviedi na gori i ulaska u Jerusalem, do poslednje večere, smrti na krstu i vaskrsenja...

***

"Dosljedna vjernost tekstu evanđelja, kako na razini dijaloga (s izuzetkom dvaju mjesta preuzetih iz knjige proroka Izaije), tako i na razini narativne organizacije, zadržavajući elipse i fragmentarnost, te naglašavanje tematske na štetu kronološke koherentnosti, proizvodi na podlozi kanoniziranih interpretativnih obrazaca snažan učinak oneobičavanja. Pasolinijevo film. evanđelje dekanonizira Matejevo time što ga se u potpunosti pridržava. Realizam »ne-filmskih« fizionomija neprofesionalnih glumaca i autentičnih »pretpovijesnih« lokacija u Calabriji također podcrtavaju paradoksalnu nerealističnost realist. prikaza. Po Pasolinijevim riječima, »autentični kostimi i scenografija imali bi trivijalan komercijalni učinak koji sam nastojao izbjeći«. Gruba crno-bijela fotografija, snimanje iz ruke, dugi kvazidokumentaristički kadrovi i krupni planovi lica, nesimetrične, provizorne kompozicije grupnih scena, primitivni specijalni efekti u prikazu čuda, anakronizam odjeće i »sirova« gluma naturščika, u službi su razotkrivanja postupka, reducirajući prikazano na sklop tragova misterija koji je nepredočiv. Osim fabule i teksta evanđelja, i svi ostali aspekti filma naglašeno su citatni, u rasponu od kompozicijskih navoda Kurosawinih filmova, fresaka i slika Giotta, Ucella i Piera della Francesce, do glazbe iz Ejzenštejnova → Ivana Groznog, rus. revoluc. pjesama i bluesa »Motherless Child«, te tvore jezik koji je svjesno artificijelan. Naglašena autoreferencijalnost prevođenja verbalnih u neverbalne znakove, pretvaranja pisane riječi u izgovorenu, a opisanoga u prikazano, suprotstavljanjem disparatnih elemenata ističe neizbježnost interpretativnog napora kako u iskazivanju tako i u razumijevanju."

T. Brlek, Filmski leksikon, Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Zagreb, 2003