• Start: 06/06/2016 00:00
  • End: 06/06/2016 00:00

Orig. naslov Helena. Der Untergang Trojas
Osnovni podaci (GE, 1924) 217'
Uloge Edy Darclea, Hanna Ralph
Režija Manfred Noa
Jugoslovenska kinoteka, Uzun Mirkova 1

Svečana sala

6. jun 2016.
20:00
18. Festival nitratnog filma

Kroz zapaljive mitove

Paris je sin ostarelog trojanskog kralja Prijama, koji u ime svog oca prerušen putuje u Grčku. Stigavši tamo, na dvoru kralja Menelaja upoznaje njegovu prelepu ženu Jelenu u koju se momentalno zaljubljuje. Paris uspeva da otme Jelenu, i da se bez ikakvih posledica neometano i trijumfalno vrati u Troju. Besan, kralj Menelaj okuplja ogromnu grčku vojsku kako bi povratio najlepšu ženu na svetu... Rat za Troju počinje... Opsada Troje traje već godinama. U borbi između Menelaja i Parisa, koja treba da odluči rat, Paris biva ranjen, ali ga Jelena spašava. U dvoboju sa najvećim grčkim junakom Ahilom, Parisov brat Hektor biva ubijen i ogorčeni kralj Prijam traži od Parisa da osveti brata. Susrevši se sa nenaoružanim Ahilom, Paris ga ubija pogodivši ga otrovnom strelom u petu. Jedina stvar koja bi mogla da okonča sukob nalazi se u rukama najlukavijeg među Grcima, kralja Odiseja...

* * *

Helena. Der Untergang TrojasJelena – Pad Troje, Manfreda Noe je grandiozna filmska freska Trojanskog rata i poslednja super-produkcija minhenskog studija Bavaria (Emelka), koji je ubrzo uništen u vreme velike inflacije. Krenuvši od slobodne obrade Homerove “Ilijade” u scenariju pesnika Hansa Kajzera, Manfred Noa je sastavio fantastičan dvodelni vizuelni ep u kome je sublimirao sve elemente legende o otmici prelepe Jelene Trojanske, dugogodišnjem ratu zbog nje i krvavom padu Troje, obogativši ga mnogim impresivnim scenama, pre svega vezanim za bitke na moru i kopnu. U tome je imao izuzetnu pomoć internacionalnog glumačkog ansambla (pre svega Nemaca, Italijana, Rusa, Čeha, itd.), preko dve hiljade statista i čudesne tehničke ekipe. Rezultat je bio spektakl ravan prethodnim Lubičevim, ali nažalost ne i imaginativan kao Langovo ostvarenje Nibelunzi, koje je snimano i prikazivano u isto vreme. Međutim, zahvaljujući perfektnoj restauraciji koju je izveo Filmski muzej iz Minhena posle više godina traganja i skupljanja materijala iz različitih kinoteka, čarolija Jelene je posle devedeset godina ponovo blesnula u punom sjaju.

__________

“Glavni ciljevi reditelja Manfreda Noe, poput njegovog kolege Lubiča, uzrokovani efektima američkog filma, bile su velike bitke suprotstavljenih armija na kopnu i moru, uzbudljiva vožnja dvokolica, i u svakom pogledu monumentalnost. Manfred Noa, “gospodar armija”, uspeo je da u Jeleni prikaže verovatno najbolje režirane bitke u nemačkom filmu (kao i scenografiju u sceni razaranja Troje). Ovo takođe treba da bude pokazatelj Amerikancima, da ni oni ne mogu bolje.“

Oskar Kalbus -  Werden Deutscher Filmkunst: “Der Stumme Film“, Berlin, 1935, str. 67

FilmMuseum Munchen