• Start: 18/09/2016 00:00, 2 More
  • End: 18/09/2016 00:00

  • Start: 14/07/2017 18:00
  • End: 14/07/2017 23:30

  • Start: 13/08/2017 18:00
  • End: 13/08/2017 23:00

Наслов Novecento
Подаци (ИТ/ФР, 1976)
Улоге Роберт де Ниро, Жерар Депардје
Режија Бернардо Бертолучи
Место Свечана сала, Узун Миркова 1
Датум 14. јул и 13. август 2017.
Време 18:00 (I део) и 20:30 (II део)
Програм Варљиво филмско лето 2017

Призори збивања на дан ослобођења Италије, 21. априла 1945. године, уоквирују кључна збивања италијанске историје двадесетог века - сељачке буне, рат, фашизам и партизанску борбу за ослобођење. Носиоци супротстављених класних струјања су два пријатеља, велепоседник Алфредо Берлингери (Роберт де Ниро) и радник на његовом имању Олмо Далчо (Жерар Депардје), обојица рођена на дан Вердијеве смрти 1901. године...

***

"Film je strukturiran dijalektikom dvaju modela zapleta koji odgovaraju dvama shvaćanjima teleologije pov. odnosa. Fabularni događaji naglašavaju moć buržoazije koja svojim djelovanjem pokreće zaplet, dok su seljaci trpni element. Istodobno sustav pripovjednih vremena – prekodiranjem izdvojenih događaja u cirkularne oblike – naglašava neumitnost konačnog iscrpljivanja pov. razvoja. Odnos fokalizacije i pripovjednoga glasa ponavlja tu disparatnost: zbivanja su prikazana iz buržoaske vizure, iako je vrijednosni sustav pripovjednih instanci sklon seljaštvu. Konstrukcija likova dodatno pojačava opreku: Olmo je, kao i seljaci u cjelini, prikazan generički i idealizirano, dok je Alfredo, kao i drugi pripadnici njegove klase, psihološki složeniji i individualiziraniji; protok vremena za seljake znači jednostavnu generacijsku zamjenu (Olmovu ženu Anitu zamjenjuje njezina kći Anita), buržoazija propada, moralno i fizički, iz naraštaja u naraštaj (Alfredov djed prikazan je već na početku kao starac). Dok na razini fabule prikazana zbivanja slijede kronološki i kauzalni tijek, značenje tih zbivanja presudno je određeno strukturama u koje su uklopljeni: iz perspektive seljaštva to je neiscrpivo ponavljanje prirodnih ciklusa, iz perspektive buržoazije trošenje u lineranom protoku vremena. Karakteristična Bertoluccijeva i Storarova vizualna poetika, utemeljena na virtuoznim vožnjama i izbjegavanju reza, pri čemu se čak i protok vremena unutar istoga kadra prikazuje panoramskom vožnjom, u ključnim prizorima ubojstva i vjenčanja dodatno ističe upotrebu paralelne montaže, kojom se predočena zbivanja povezuju u dijalektički odnos. Dijalektika narativne strukture i simboličkih obrazaca prema Bertolucciju upućuje na značenje ispripovijedanoga: "Taj dan, 25. travnja 1945., uključuje čitavo stoljeće, taj utopijski dan sadrži stoljeće, premise toga dana su u prošlosti, ali on sadrži i budućnost.""

T. Brlek, Filmski leksikon, Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Zagreb, 2003