ВОРЕН БИТИ

ЦИКЛУС ФИЛМОВА

Великани светског филма: Ворен Бити

Свечана сала, Узун Миркова 1. Од 25. до 28. јуна 2017.

 

Недеља, 25.6.

18:00 СЈАЈ У ТРАВИ (САД, 1961)
Splendor in the Grass
ул: Натали Вуд (Natalie Wood), Ворен Бити (Warren Beatty)
р: Елиjа Казан (Elia Kazan)

20:30 БОНИ И КЛАЈД (САД, 1967)
Bonnie and Clyde
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Феј Данавеј (Faye Dunaway)
р: Артур Пен (Arthur Penn)

 

Понедељак, 26.5.

18:00 КАЛЕИДОСКОП (ВБ, 1966)
Kaleidoscope
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Сузана Јорк (Susannah York)
р: Џек Смајт (Jack Smight)

20:30 КОЦКАР И БЛУДНИЦА (САД, 1971)
McCabe and Mrs. Miller
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Џули Кристи (Julie Christie)
р: Роберт Алтман (Robert Altman)

 

Уторак, 27.6.

18:00 УБИЦЕ И СВЕДОЦИ (САД, 1974)
Тhe Parallax View
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Пола Прентис (Paula Prantis)
р: Ален Ј. Пакула (Alan J.Pacula)

20:30 ЛОВЦИ НА МИРАЗ (САД, 1975)
The Fortune
ул: Џек Николсон (Jack Nicholson), Ворен Бити (Warren Beatty)
р: Мајк Николс (Mike Nichols)

 

Среда, 28.6.

18:00 НЕБО МОЖЕ ДА САЧЕКА (САД, 1978)
Heaven Can Wait
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Џули Кристи (Julie Christie)
р: Ворен Бити (Warren Beatty), Бак Хенри (Buck Henry)

20:30 ЦРВЕНИ (САД, 1981)
Reds
ул: Ворен Бити (Warren Beatty), Дајен Китон (Diane Keaton)
р: Ворен Бити (Warren Beatty)

 

Холивудски заводник Ворен Бити

Глумац, редитељ, продуцент, сценариста, млађи брат глумице Ширли Меклејн и чувени холивудски заводник Ворен Бити ове године прославио је 80. рођендан.

За глуму се заинтересовао веома рано, још у детињству, кад је са старијом сестром Ширли Меклејн одлазио у позориште да гледају представе. Филмови због којих је пожелео да глуми били су  Филаделфијска прича и Љубавна афера (1939), у чијем ће једном од римејка глумити средином деведесетих година ХХ века.

Прва глумачка искуства стекао је иза сцене у позоришту у Вашингтону.  Иако креће на колеџ, годину дана касније одустаје од студија и уписује глуму у студију „Стела Адлер” у Њујорку.

После појављивања у неколико ТВ серија добија главну улогу у филму Сјај у трави Елије Казана. Филм постиже велики успех, чему ће додатно допринети и рађање забрањене љубави између двоје главних глумаца, Битија и Натали Вуд. Ворен је тада био верен с неколико година старијом глумицом Џоан Колинс, а Натали je била удата. Подједнако као и филмске улоге што су уследиле у каријери која траје све до данашњих дана, пажњу медија привлачиле су и његове многобројне љубавне везе, које су најчешће почињале током снимања филмова. Нису му биле стране ни љубави с певачицама, манекенкама и припадницама краљевских породица, међу којима су и принцеза Ана и принцеза Јелисавета Карађорђевић. Годинама се причало да је песма Карли Сајмон You’re So Vain посвећена Битију, што је и сама Сајмонова потврдила пре две године кад је у интервјуу рекла да се једна строфа те песме односи на њега.

Дебитантска улога у филму Сјај у трави донела је Битију номинацију за Златни глобус за најбољег главног глумца (драма), али он ту награду добија као млади глумац који највише обећава. Уследиле су улоге у филмовима Римско пролеће госпође Стоун, Лилит и Калеидоскоп.

У тридесетој години Бити снима филм Бони и Клајд, у ком је био главни глумац и продуцент. Одабрао је редитеља Артура Пена, сценаристе Роберта Бентона и Дејвида Њумана,  а за партнере испред камере Феј Данавеј, Џина Хекмана, Џина Вајлдера и Естел Парсонс. Шеф студија „Ворнер Брадерс” Џек Ворнер и већина осталих нису веровали у успех, тако да су пристали да Битију сем регуларног хонорара дају и четрдесет одсто од зараде коју филм буде остварио у биоскопима. Филм, међутим, постиже велики успех и код публике и код критике, бива номинован за 10 Оскара (две номинације добио је Бити – за најбољу главну мушку улогу и као продуцент за најбољи филм) и седам Златних глобуса, а Битију доноси приход од 28 милиона долара. Филм се приказивао у бископима широм света од 1967. до 1973. године. Артур Пен описивао је Битија као савршеног продуцента: „Тражи од свих да дају све најбоље од себе и учествује на филму и током монтаже, компоновања музике и микса звука.”

И његова старија и подједнако славна сестра Ширли Меклејн каже да се њен млађи брат боље осећа иза камере: „Воли тоталну контролу над свим аспектима пројекта.” То ни сам Бити никад није негирао: „Кад сам почео да снимам филмове, стално сам имао сугестије око сценарија, гардеробе, светла и људи су ми стално говорили: ’Шта хоћеш ти, можда и да продуцираш филмове приде?” На то бих им одговарао: ’Да, наравно.’” Занимљиво је, такође, што славни брат и сестра током својих каријера, које трају до данашњих дана, ниједном нису глумили заједно на филму.

После успеха остварења Бони и Клајд уследиле су улоге у филмовима  Једина игра с Елизабет Тејлор,  Коцкар и блудница Роберта Алтмана,  Долари Ричарда Брукса, Убице и сведоци Алана Џ. Пакуле и Холивудски фризер, у ком је Бити био и косценариста, за шта добија још једну номинацију за Оскар.

Међу улогама које није прихватио биле су оне у филмовима Шта има ново, мачкице, Прича са западне стране, Буч Касиди и Санденс Кид, Кум, Девојка коју сам волео, Жаока, Велики Гетсби, Вол Стрит, Никсон, Марс напада, Ноћи бугија и Kill Bill.

Као редитељ дебитује 1978. године филмом Небо може да чека, који је режирао заједно с Баком Хенријем.  За тај филм добија четири номинације за Оскар (најбољи филм као продуцент, најбоља режија, главна мушка улога и адаптирани сценарио), а осваја Златни глобус за најбољег глумца у комедији/мјузиклу.

Три године касније појављује се филм Црвени, у ком глуми новинара Џона Рида, који прати Октобарску револуцију у Русији. Поново је био продуцент, сценариста, редитељ и главни гумац, за шта опет добија четири номинације за Оскар и тако постаје једини глумац који је два пута освојио толико номинација у истој години. Филм му доноси Оскар за најбољег редитеља, што га чини једним од многобројних глумаца који су Оскаре освојили за режију, а не и за глуму, као и Златне глобусе за најбољи филм, режију и главног глумца у драми. Југословенску премијеру филм је имао на Слободарским филмским свечаностима у Сопоту 1982. године, неколико месеци после освајања три Оскара и четири Златна глобуса.

После великог успеха филма Црвени Бити се није појављивао ни испред ни иза камере пуних шест година, да би 1987. заиграо у филму Иштар, с Дастином Хофманом и Изабел Ађани. То остварење доживљава фијаско и код публике и код критике.

Две године касније почиње да снима филм Дик Трејси, адаптацију  истоименог стрипа у којој се појављује као редитељ и главни глумац. Партнери су му били Мадона, Ал Паћино, Дастин Хофман, Глен Хедли, Менди Петинкин, Џејмс Кан, Кети Бејтс, Пол Сорвино и Вилијем Форсајт. Сем Мадоне, Битија, Петинкина и Глен Хедли сви остали глумци у филму тешко су препознатљиви због маски које носе.  На снимању филма започиње и љубавну романсу са свеже разведеном Мадоном, а многи медији тврдили су да ће управо она бити та поред које ће се чувени холивудски заводник коначно скрасити. У склопу кампање за филм Мадона снима албум I’m Breathless, на ком су се нашле три песме из филма које је компоновао Стивен Сондхајм, као и неколицина песама инспирисана филмом и тридесетим годинама ХХ века, од којих и два дуета с Мендијем Петинкином и Битијем. Ворен Бити појавио се и на насловној страници албума заједно с Мадоном, а остатак екипе филма на промо-фотографијама које су красиле омот албума. Чак је и један део Мадонине турнеје Blonde Ambition 1990. године био инспирисан тим филмом. Почетак краја ове љубавне везе публика је могла да види у музичко-документарном филму У кревету с Мадоном, сниманом током њене светске турнеје и промоције и премијере филма Дик Трејси 1990. године, у чијем се већем делу појављује и Ворен Бити. После Мадоне глумац бива накратко у вези са супермоделом Стефани Симур, која га напушта због певача бенда  Guns N’Roses Ексела Роуза (појављивала се у спотовима бенда  GNR  Don’t Cry i November Rain).

На снимању филма Багзи 1991. године упознаје гумицу Анет Бенинг,  којом се жени почетком 1992. и добија четворо деце. Брачни пар заједно ће се појавити у још неколико филмова, међу којима је и римејк Љубавне афере (1994), који доживљава неуспех.

Уследила је главна улога и режија филма Bulworth (1998) o сенатору који почиње да репује, а саундтрек је обиловао песмама у то време актуелних r&b и хип-хоп певача и бендова. Три године касније режира и глуми главну улогу у филму Town and Country, који доживљава неуспех и код критике и код публике.

Прошле године Бити се вратио испред и иза камере после пуних 15 година филмом Rules Dont Apply, у ком глуми милијардера, пилота и продуцента Хауарда Хјуза. Филм није остварио превелик успех, али је имао неколико номинација за Златни глобус.

Ђорђе Зеленовић