Sećanje na… PJER ETE

RETROSPEKTIVA

Sećanje na... Pjer Ete (Pierre Étaix) (1928-2016).

Sala "Dinko Tucaković", Kosovska 11. 19. decembar 2016.

 

Ponedeljak 19.12.

17:00 RASKID (FR, 1961) 11'
Rupture
ul: An-Mari Roaje (Ann-Marie Royer)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix), Žan Klod Karije (Jean Claude Carriere)

SREĆNA GODIŠNjICA (FR, 1962) 15'
Heureux Anniversaire
ul: Žorž Lorio (Georges Loriot), Nono Zamit (Nono Zammit)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix), Žan Klod Karije (Jean Claude Carriere)

NESANICA (FR, 1963) 14'
Insomnie
ul:Lidija Binagi (Lydia Binaghi), Lorens Galimar (Laurence Gallimard)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix)

DOK SI ZDRAV (FR, 1966) 65'
Tant qu'on a la Sante
ul: Pjer Ete (Pierre Etaix), Simon Fonde (Simone Fonder)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix)

 

19:00 JO-JO (FR, 1963) 90'
Yo-Yo
ul: Pjer Ete (Pierre Etaix), Filip Dione (Philippe Dionnet)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix)

 

21:00 VELIKA LjUBAV (FR, 1968) 87'
Le Grand Amour
ul: Pjer Ete (Pierre Etaix), Ani Fratelini (Annie Fratellini)
r: Pjer Ete (Pierre Etaix)

 

Sećanje na... Pjer Ete (Pierre Étaix) (1928-2016)

 

Pjer Ete, slavni francuski glumac, reditelj i scenarista, poslednji i jedini legitimni nastavljač ikona svetske komedije, Maksa Lindera i Bastera Kitona, nedavno je preminuo u 88-oj godini života.

Multitalentovani, „renesansni“ izvođač svirao je osam muzičkih instrumenata, bavio se mađioničarskim veštinama slično svom velikom preteči, Žoržu Melijesu, ali je pre svega bio izuzetan cirkuski klovn i kabaretski zabavljač.

Na film je došao 1958, udruživši svoj talenat sa drugim velikim genijem francuske komedije, Žakom Tatijem. Za Tatijevo remek delo Moj ujak iz 1958 godine, Ete je smišljao gegove, osmislio poster filma i bio prvi asistent reditelja. Početkom šezdesetih godina upoznao je kasnije vodećeg scenaristu francuske kinematografije Žana Kloda Karijera, sa kojim sarađuje na svojim autorskim kratkometražnim remek delima započetim filmom Raskid iz (1961) godine. Seriju nastavljaju Srećna godišnjica iz (1962), ingeniozna burleska o mladom suprugu koji treba da sa ženom proslavi godišnjicu braka ali je u tome sprečen najneverovatnijim problemima u saobraćaju, spravom nagrađena nagradom Oskar za najbolji kratki film, kao i Nesanica (1963) svojevrsni fantastični horor, umnogome hommage, njegovom idolu, najvećem francuskom komičaru nemog perioda, Maksu Linderu i njegovoj legendarnoj ulozi u filmu U pomoć! (1923). Neobična izuzetno suptilna komika ovog „francuskog“ Bastera Kitona još više dolazi do izražaja u dugometražnim ostvarenjima koja su usledila, ponovo sa Karijerom kao članom scenarističkog dvojca. Čeznutljivi ljubavnik (1962), Jo-jo (1964), Dok si zdrav (1965) i Velika ljubav (1969), svi do jednog su poetična i tanana dela, prepuna vizuelnog blještavila i neponovljivih komičnih scena koje virtuezno izvodi njegova tužna i šarmantna klovnovska pojava. U ovom poslednjem uz njega je nastupila i tadašnja supruga i muza Ani Fratelini, unuka jednog od braće Fratelini, velikih svetskih klovnova prve polovine prošlog veka.

Posle neuspeha dugometražnog dokumentarca, Zemlja dembelija (1971), Pjer Ete se sve više povlači iz sveta filma, uspešno se vrativši cirkusu i povremenim nastupima u televizijskim emisijama. U svojoj karijeri režirao je osam filmova a kao glumac nastupio u dvadeset sedam. Zanimljivo je da su ga svesni njegove (nepriznate) genijalnosti u malim ali izuzetno bitnim epizodama svojih filmova angažovali vrhunski reditelji, kao što su: Rober Breson u Džeparošu (1959), Luj Mal u Kradljivcu iz Pariza (1967), Nagisa Ošima u Maksu, moja ljubavi (1986),  Filip Kaufman u Henriju i Džun (1990), Žan Pjer Žene u Paklenom planu družine čudaka (2009), Aki Kaurismaki u Avru (2011), te blagorodni Gruzijac, Otar Joselijani u Jesenjim vrtovima (2006), Izgnanicima (2010) i Zimskoj pesmi (2015).

Do danas neprikazani, „prokleti“ igrani film Dan kada je klovn plakao (1972) u kome je Pjer Ete pravio društvo velikom američkom glumcu, reditelju i klovnu Džeriju Luisu, zaveštan je Kongresnoj biblioteci iz Vašingtona s tim da može biti prikazan tek 2025 godine. Ali dok ne vidimo ovaj film za kraj ovog teksta su dovoljna i reči i sećanja Džerija Luisa na Pjera Etea: „Dvaput u mom životu razumeo sam šta znači genije - prvi put kada sam pogledao definiciju u rečniku a drugi put kada sam upoznao Pjera Etea".

Aleksandar Saša Erdeljanović