DANI SLOVENAČKOG FILMA

REVIJA FILMOVA

Dani slovenačkog filma

Svečana sala, Uzun Mirkova 1. Od 22. do 25. novembra 2016.

 

Utorak 22.11.

12:00 Panel Koprodukcije Slovenija-Srbija - Iskustva i budućnost

18:00 Otvaranje izložbe Dušan Milavec - scenograf

18:30 DERBI (JUG, 1965) 9'
Derby
r. Jože Pogačnik

DOLINA MIRA (JUG, 1956) 82'
Dolina miru
Ul. Džon Kicmiler (John Kitzmiller), Tugo Štiglic
r. France Štiglic

Svečano otvaranje festivala
21:00 SEDMINA (JUG, 1969) 91'
Ul. Rade Šerbedžija, Milena Dravić, Snežana nikšić
r. Matjaž Klopčič

 

Sreda 23.11.

13:00 Okrugli sto "Rat na filmu"

18:00 PRVIH 10 – RIMEJK (SLO, 2016) 14'
Prvih 10 - Remake
R. Janez Burger

PLAVI SOMOT - PONOVNI SUSRET (NEM/ SLO/SAD, 2016) 86'
Blue Velvet Revisited
Muzičko dokumentarni film
R. Peter Brac (Peter Braatz)

20:30 PRIJATNO, ŽIVOTE! (SLO, 2016) 15'
Dober tek, življenje!
Ul. Eva Jesenovec, Nataša Keser
R. Urška Đukić

PUT U RAJ (SLO, 2014) 80'
Pot v raj
Ul. Klemen Janežič, Ajda Smrekar
R. Blaž Završnik

 

Četvrtak 24.11.

13:00 Okrugli sto "Mladi i film"

MUZEJ JUGOSLOVENSKE KINOTEKE, KOSOVSKA 11
18:00 GRANICE (SLO, 2016) 10'
Meje
Dokumentarni film
R. Damjan Kozole

KRST I ČEKIĆ (SLO, 2015) 68'
Križ in kladivo
Dokumenatarni film
R. Bojan Labović

JUGOSLOVENSKA KINOTEKA, UZUN MIRKOVA 1
20:30 MALE RIBE (SLO, 2015) 22'
Ul. Lana Brina Korbar, Janez Francelj
R. Maja Križnik

KOMEDIJA SUZA (SLO 2016) 73'
Ul. Marjuta Slamič, Ivo Barišič
R. Marko Sosič

 

Petak 25.11.

11:00 (S)nađi se u prevodu: Prevodilačka radionica slovenačkog jezika

18:00 NE PADAM NA KOLENO (SLO, 2015) 51'
Ne grem na koleno
Dokumentarni film
R. Dušan Moravec

NARA PETROVIČ = ČOVEK (SLO, 2015) 62'
Nara Petrovič = Človek
Dokumentarni film
R. Boris Petković

20:00 Svečano zatvaranje festivala uz koncert Slovenačkog kantautora Petera Andreja

20:30 SELIDBA (SLO, 2016) 14'
Selitev
Ul. Nina Rakovec, Jernej Čampelj
R. Žiga Virc

MAMA (SLO/IT, 2016) 90'
Ul. Nataša Tič Ralijan, Vida Rucli
R. Vlado Škafar

 

Više detalja o festivalu i programima na www.danislovenackogfilma.org

 

Dani slovenačkog filma 2016

Ovogodišnji praznik slovenačkog filma počinje sa dva remek dela: Dolinom mira Franca Štiglica i Sedminom Matjaža Klopčiča. Slovenački Filmski centar je digitalizovao i osavremenio kopije i oba filma predstavio u novom izdanju u Slovenačkoj Kinoteci. Dolina mira je prikazana i na ovogodišnjem festivalu u Kanu, jer je film pre šesdeset godina uvršten u glavni takmičarski program, a za ulogu američkog narednika, afroamerikanca, Džon Kicmiler nagrađen Zlatnom palmom. Na premijeri “nove” Sedmine u Ljubljani učestvovali su i glavni akteri filma: Snežana Nikšić, Milena Dravić i Rade Šerbedžija. Uz ta dva biće prikazan i kratki dokumentarni film Derbi, nedavno preminulog velikana slovenačkog filma Jožeta Pogačnika. U preostala tri dana, od četiri koliko Dani slovenačkog filma traju, selektori su program sastavili uz pomoć Nerine Kocijančič, vd direktorke Filmskog centra Slovenije, kao i na osnovu ličnog uvida tokom praćenja Festivala slovenskog filma u Portorožu.

Prva večernja projekcija rezervisana je za dugometražne dokumentarne filmove. To su Krst i kladivo reditelja i praškog đaka Bojana Laboviča, delikatno ispričana biografija sveštenika Joža Lampreta, pomoću off teksta i asocijativno slikanih enterijera i pejzaža, sa oskudnim foto i filmskim materijalom, ali snažnom porukom o doslednom borcu za socijalnu pravdu. Beogradska premijera filma Petera Braca, Plavi somot - Ponovni susret, uvešće na scenu kultnog autora Dejvida Linča, sa kojim je Brac sarađivao i dokumentovao dešavanja na snimanju filma Plavi somot. Piter je partner i bračni drug Maje Vajs, vodeće slovenačke dokumentaristkinje i producentkinje. Dva srednjemetražna dokumentarna filma: Na padam na koleno Dušana Moraveca (bivšeg rokera) i Nara Petrovič-Čovek Borisa Petkoviča (pariskog đaka) su naizgled u kontrapunktu. Prvi je urnebesno zabavan prikaz slovenačke folk gasilske muzičke scene, prepun šarmantnog kiča, a drugi vrh ekološkog pogleda na život i planetu, sa egzemplarom retko viđenim na ekranu u vidu Nare – čoveka koji sve dobija od prirode i sve vraća ne kvareći, već unapređujući okolinu./p>

Druga večernja projekcija namenjena je dugometražnim igranim filmovima. To su:

Put u raj Blaža Završnika, arhitekte po profesiji i reditelja po vokaciji i školi, perfekcionistički slaže kamernu priču, služeći se slovenačkim pejzažem, i na kopnu i na moru, uz pomoć glumačkog dua Ajde Smrekar i Klemen Janežiča i sa izvanrednim direktorom fotografije Levom Predanom Kovarskim.

Komedija suza Marka Sošiča, tršćanskog slovenca, pozorišnog pregaoca i pisca, predstavlja duet dramu sa izvanrednim glumačkim parom: Marjutom Slamič i Ivom Barišićem. Gradiraju složeni odnos zasnovan na generacijskoj, socijalnoj razlici i netrpeljivosti.

Mama Vlada Škafara, laureata nagrade Aleksandar Sokurov, veoma cenjenog autora u evropskim razmerama, donosi specifičnu likovnost i u misao reditelja potpuno uklopljenu fotografsku impresiju snimatelja Marka Brdara, dobitnika Vesne. Julij Zornik, dobitnik Vesne i čak 6 nagrada za dizajn zvuka i miks tona, doprineo je da se Mama doživljava i sluhom.

U sali Jugoslovenske kinoteke biće prikazano i pet kratkih filmova. Prijatno, živote Urške Đukić, nagrađene za najbolji kratki igrani film, multimedijalno obrazovane i svestrane umetnice, koja ume maestralno da spoji vrhunsku animaciju i glumački odigranu priču.

Male ribe Maje Križnik, nagrađene za najbolji studentski film, koji glavna glumica, tinejdžerka Lana Brina Korbar nosi sa lakoćom iskusnih filmskih diva.

Selidba Žige Virca, reditelja filma Hjuston, imamo problem, pripada žanru umerenog horora, s tim što se strah i frustracija, usamljene stanarke praznog solitera, projektuje na u blizini prisutne izbeglice. Kratki dokumentarni film Granice Damjana Kozolea, ovogodišnjeg dobitnika Vesne za najbolju režiju (Noćni život), je na najednostavniji i najupečatljiviji način oslikao migrantsku kolonu na ulazu u Sloveniju. Kao da se pridružio koriščenju citata na kojima je zasnovan sledeći film sa liste kratkih dokumentarnih: Prvih 10, Janeza Burgera. Burger se opet, kao u Cirkus fantastiku, poigravao metaforama, ostavljajući film bez reči, a u ovom poslednjem i bez tona.

Dragomir Zupanc, umetnički direktor DSF