Четврта филмска ревија Дани игре, коју су приредили Београдски фестивал игре (БФИ) и Југословенска кинотека, свечано је отворена 25. јануара у новој згради Кинотеке, где ће до 29. јануара бити приказан низ документарних и играних остварења на тему савремене игре.
Управник Музеја кинотеке Марјан Вујовић пожелео је добродошлицу многобројним званицима, међу којима су били председница Скупштине Србије Маја Гојковић, чланови дипломатског кора и личности из јавног и културног живота.
“Изузетна нам је част и задовољство што смо пре неколико година препознали ову иницијативу БФИ. Није било потребно више од неколико минута да се о свему договоримо са директорком БФИ Ајом Јунг. Драго нам је што смо успели да четврти пут за редом представимо нашој публици својеврсни увод у тај фестивал. Карактеристично за ревију је да је сваке године програм био потпуно другачији, да је сваки пут донео другу врсту филмова и да је публика то умела да препозна”, рекао је Вујовић.
Оснивач БФИ Аја Јунг истакла је да програм обухвата низ занимљивих пројекција вишеструко награђиваних документарних, играних и уметничких филмова.
За отварање је одабрана београдска премијера филма Mr. Gaga у режији Томера Хејмана, о чувеном израелском кореографу Охаду Нахарину, који је продуцирала глумица Натали Портман. Филм открива, како је рекла Аја Јунг, детаље из детињства и младости једног од најзначајнијих светских аутора у области савремене уметничке игре, бескомпромисни рад с играчима и критичне тренутке из приватног живота.
Аја Јунг је скренула пажњу и на интригантно остварење Bolshoi Babylon, које нуди поглед иза сцене престижног московског театра, и то у тренутку када то позориште потреса велики скандал. Укључујући снимке иза кулиса, представе које одузимају дах и блештаве исповести играча и моћника Бољшог театра, филм преиспитује једну угледну културну институцију која се бори да преживи бурна политичка збивања како унутар тако и изван својих зидова.
Документарни филм Ballet 422 води публику иза сцене и прати настајање једног кореографског дела фантастичне трупе New York City Ballet. Култни филм Роберта Алтмана Трупа (The Company, 2003) бави се животом играча, кореографа и продуцената чувеног Џофри балета из Чикага, док филм Ballets Russes говори о трупи која је обележила прву половину 20. века, о њеним звездама и продукцијама, као и о сплеткама, ривалству и тешкоћама.
Филм Беле ноћи (White Nights, 1985), истакла је Аја Јунг, добра је најава доласка славног Михаила Баришњикова у Београд, у априлу ове године. Документарац Само када играм (Only when I dance, 2009) прати снове двоје деце из бразилских фавела која су упркос сталним предрасудама и сумњама решена да сруше све зидове и остваре своје идеје користећи игру као једину могућност за бекство из свакодневице. Из Израела на ревију стиже филм Играјмо!, документарни запис о фантастичном успеху израелске савремене игре. Филм истражује како та земља, упркос репутацији милитантног и мачо друштва, постаје препознатљива као светска сила у области уметничке игре и делимично формира њен историјски развој.
Аја Јунг је истакла да захвалност за иницијативу и реализацију овог догађаја БФИ и Кинотека дугују ауторима филмова, трупама и кореографима који су уступили своје материјале за ревију.
Она је такође најавила 14. БФИ који ће бити одржан од 24. марта до 11. априла под слоганом Велика игра и представити 15 компанија из десет земаља са више од 30 кореографских поставки у Београду и Новом Саду.
Званице на отварању филмске ревије поздравио је и директор маркетинга Vip mobile Иво Радаковић, истичући да компанија Vip и БФИ ове године обележавају десет година партнерства, приближавајући београдској публици највеће светске таленте у области савремене игре.
“Ова ревија као увод у БФИ пружа могућност да завиримо у свет балетских уметника широм света, у њихов труд, њихову страст, драматичне људске приче које су инспирација и за нас који се бавимо неком другом врстом комуникације”, рекао је Радаковић.
За прву пројекцју на 4. Данима игре публика је испунила Свечану салу Кинотеке до последњег места.