Velika hrvatska filmska i likovna umetnica Jagoda Kaloper preminula je u Beču u 69. godini. Bila je kultni lik avangardne filmske i umetničke scene šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka, a publika u celoj bivšoj Jugoslaviji pamtiće je naročito po ulozi u filmu Dušana Makavejeva “W. R. – Misterije organizma”.

Ugledni filmski kritičar Nenad Polimac ocenio je da je Jagoda Kaloper bila jedna od najvažnijih glumica hrvatske kinematografije, koja joj nije ponudila dovoljno šansi koliko ih je zaslužila.
Igrala je u filmovima mnogih značajnih reditelja, od Krste Papića do Rajka Grlića, ali je u kontroverznom ostvarenju Makavejeva iz 1971. godine, u ulozi aktivistkinje u seksualnoj revoluciji, postala prva glumica koja se obnažila i jednom jugoslovenskom filmu. Partneri su joj bili Milena Dravić, Ivica Vidović, Miodrag Andrić.
Glumački debi ostvarila je u filmu “Ključ” Vanče Kljakovića 1965. godine. Među više od 20 njenih filmskih uloga trajno se ističe ona u filmu “Lisice” Krste Papića, u kojem glumi nevestu koju siluje kum. Za tu ulogu dobila je Srebrnu arenu u Puli i nagradu Carica Teodora na Glumačkom festivalu u Nišu 1970. godine.
Izuzetnu kreaciju ostvarila je i u filmu “Kuća” Bogdana Žižića, sa ulogom žene zbog koje se muškarac upušta u kriminal. Tada je dobila i svoju jedinu Zlatnu arenu, u Puli 1975. godine.
Igrala je i u filmovima “Ponedeljak” Miroslava Mikuljana, “Kud puklo da puklo” i “Samo jednom se ljubi” Rajka Grlića i drugim.

I sama je režirala. U njenom prvom dokumentarcu – eseju “Iza ogledala” (2011) prepliću se ljubavni, prijateljski, socijalni momenti u životu jedne žene. Video rad sa događajima iz njenog života, u kombinaciji sa isečcima iz filmova, imao je premijeru u zagrebačkom Muzeju suvremene umetnosti 2012., a zatim je oživotvoren u knjizi Leondie Kovač pod naslovom “Jagoda Kaloper u zrcalu kulturalnog ekrana”, na temu ženskih uloga u filmu. Treća verzija u obliku dokumentarnog filma prikazana je na Zagrebdoxu.
Jagoda Kaloper je bila slikarka i vajarka. Diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u rodnom Zagrebu. Izlagala je na mnogobrojnim pojedinačnim i kolektvnim izložbama u svetu. Za svoje ilustracije, grafičku opremu knjiga i slikovnica, kao i za videoradove osvojila je brojna priznanja.
Poslednji put se pojavila na ekranu prošle godine u hvaljenom dokumentarnom filmu Nenada Puhovskog “Generacija 68”, kao deo te buntovne generacije koja je tražila promene.
Ova urbana cura, kako je napisao Polimac, modernog izraza i prirodnog talenta, nosila je posebnost i pritajenu erotičnost i eteričnost. Sebe je u mladosti definisala kao uverenog hipija, te joj nije bio nikakav problem da se skine se pred kamerama. To je radila u filmu “Balada o svirepom” uz Radeta Markovića i Ljubu Tadića, u “Nokautu” Bore Draškovića izvela je s Miljom Vujanović svojevrstan performans, gole su ih prelili bojom a zatim poprskali šmrkom, ali najveći skandal izazvao je nastup u filmu Dušana Makavejeva “W.R. – Misterije organizma”, u kojem je imala scene – reklo bi se – nesimuliranog seksa sa Miodragom Andrićem, navodi Polimac i dodaje da je tih godina to bio najveći uspeh jugoslovenske kinematografije u svetu.
Jagoda Kaloper nije volela publicitet i retko je davala intervjue. Sa suprugom, arhitektom Radovanom Tajderom, odselila se iz Zagreba i poslednje godine proživele u Beču