Delegacija Jugoslovenske kinoteke učestvovala je na 72. Kongresu Svetske federacije filmskih arhiva (FIAF) u Bolonji (od 22. do 28. juna), a filmovi iz fonda Kinoteke prikazani su na 30. festivalu Il Cinema Ritrovato u tom italijanskom gradu (od 25. juna do 2. jula).

Il Cinema Ritrovato 2016

Bilo je vrlo korisno i zanimljivo, ističu po povratku u Beograd direktor Kinoteke Jugoslav Pantelić, upravnik Arhiva Aleksandar Saša Erdeljanović i upravnik Muzeja kinoteke Marjan Vujović.

Pantelić ocenjuje da festival u Bolonji pokazuje iz godine u godinu koliki je interes, ne samo stručne javnosti, za ono što najčešće nazivamo starim fimom.

„Restaurisane verzije prikazuju se u nekoliko gradskih bioskopa, kao i na velikom trgu Pjaca Mađore, na kojem projekcije pod vedrim nebom okupljaju i više od 5.000 ljudi. Publika ponovo uživa u nekada velikim hitovima sa Basterom Kitonom, Čarlijem Čaplinom ili Marlonom Brandom. Veliki broj turista iz čitavog sveta dolazi u Bolonju kako bi pratio te programe, a naravno tu je i stručna javnost, predstavnici filmskih arhiva i kinoteka iz celog sveta“.

„Nisu u pitanju samo zaljubljenici u stari film, radi se o zaljubljenicima u kvalitetan film“, istakao je Pantelić.

Kako je napomenuo, filmska umetnost jeste jedna od mlađih, ali je toliko bogata da i oni koji dnevno gledaju po nekoliko filmova ne mogu da kažu da su videli, pogotovo ne na velikom platnu, sve ono što zaslužuje da bude viđeno.

„Mislim da bi to mogao da postane trend – festivali filmova koji su prikazivani od nastanka sedme umetnosti do današnjih dana. Briljantne kopije iz 30-ih, 40-ih, 50-ih godina gledaocu koji nije bio savremenik nastanka tih filmova daju autentičnu mogućnost užitka koji nije moguć na televizijskom, kompjuterskom, da ne govorimo o nekim drugim ekranima“, izjavio je Pantelić.

Što se tiče Kongresa FIAF-a, ocenio je kao vrlo korisno okupljanje ljudi iz svetskih arhiva i kinoteka, stručnjaka koji se bave problemima filmske arhivistike.

„Tu možete da čujete iskustva po pitanjima koja vas se tiču iz, na primer, Urugvaja, Japana, Kine, Rusije ili skandinavskih zemalja – od očuvanja fondova, do razmene i dolaska do kopija koje neka kinoteka nema u svom fondu. Razmatranje tih pitanja na Kongresu dovodi do odgovora koje često pojedinačno, da li mi u Beogradu, neko u Berlinu, Rimu ili Montevideu, pokušavamo da nađemo. S obzirom da delimo iste probleme, zajednički lakše možemo da dođemo do odgovora kako u domenu arhivistike, tako i na planu afirmacije i popularizacije onoga što je predmet čuvanja svetskih arhiva, pa i Jugoslovenske kinoteke“, rekao je Pantelić.

Filmska projekcija na trgu Pjaca Mađore u okviru filmskog festivala Il Cinema Ritrovato u Bolonji
Filmska projekcija na trgu Pjaca Mađore u okviru filmskog festivala Il Cinema Ritrovato u Bolonji

Erdeljanović kaže da je izuzetno zadovoljan učešćem JK na dva događaja u Bolonji, pogotovo što Kinoteka prethodnih godina nije mogla da ide na prekomorske kongrese FIAF-a.

„Bilo je značajno učestvovati i na festivalu. Održan je simpozijum o novom životu prošlosti filma. Neki od najznačajnijih arhivista u svetu, predstavnika najpoznatijih kinoteka, istoričari filma prelamali su različita mišljenja i bilo je vrlo korisno da čujemo kakvi su potencijali za budućnost rada arhiva, pre svega velikih kakav je Jugoslovenska kinoteka“, istakao je on.

Održano je više vorkšopova, programskih treninga, simpozijum o budućnosti konzervacije, čuvanja filmova i predstavljanja kolekcija, deo simpozijuma na temu šta će biti sa bioskopskim salama u budućnosti, zasedale su komisije za katalogizaciju i dokumentaciju, tehnička komisija.

„Za nas su najbitniji bilateralni sastanci, kojih je bilo više nego ikada. Imali smo ozbiljne konsultacije sa predstavnicima Kinoteke NR Kine, u sklopu poboljšanja odnosa dve zemlje. Dogovoreni su konkretni projekti saradnje za iduću godinu sa uzajamnim gostovanjima, pozajmicama filmova, posebni program kineskih filmova i njihovo učešće na našem Nitratnom festivalu, gostovanje programa iz našeg fonda u Kinoteci Kine, ali i na nekim festivalima u Kini“, istakao je Erdeljanović.

„Sa predstavnicima Ruske kinoteke razgovarano je o velikom prikazivanju programa Zabranjeni sovjetski filmovi. Kao i uvek, razgovarali smo sa kolegama iz kinoteka bivše Jugoslavije, sa kojima godinama imamo vrlo dobre odnose, a obnovljeni su i kontakti sa mnogim kinotekama sa kojima inače sarađujemo“.

„Posebno je značajan razgovor sa predsednikom FIAF-a i direktorom francuske kinoteke CNC Erikom Le Rojem koji je izrazio želju da poseti Beograd i prikaže neku od restauracija CNC-a, što je za nas velika čast. Sa Kinotekom Milana uskoro ulazimo u međunarodni projekat, sa Nacionalnom kinotekom iz Rima dogovaramo kopiranje filma „Majstor i Margarita“ što je u planu JK ukoliko se ispostavi da su materijali koje oni čuvaju dobri“, rekao je Erdeljanović.

„Sam 30. festival bio je možda najambiciozniji do sada. Njegovo bogatstvo čini opseg od samih početaka, dakle 1895. godine sve do 80-ih godina 20. veka. Prikazani su mnogi izuzetno značajni filmovi, na primer, delo Hu Hsao Hsijena, ali i restaurisane kopije „Poslednji tango u Parizu“ i „Apokalipsa danas“, retrospektiva Žaka Bekera, rani filmovi Univerzala koji je vodio Karl Leml, prvi japanski filmovi u koloru, a na zatvaranju fantastični „Grad izobilja“ Džona Hjustona. Posebna premijera bilo je „Putovanje kroz francuski film“. Veliki reditelj Bertran Tavernije napravio je ličnu hroniku istorije francuskog filma, traje 195 minuta, ali su svi filmofili zaista uživali“, preneo je svoje utiske Erdeljanović.

„Nama je bitno da je predstavljena i Jugoslovenska kinoteka i to u dva programa. U ciklusu od četiri kratka dokumentarca istaknutog nekada jugoslovenskog sada slovenačkog reditelja Karpa Aćimovića Godine, koje je radio za Neoplanta film iz Novog Sada i Zastava film iz Beograda – čak tri su iz našeg Arhiva. Napravljene su digitalne restauracije u saradnji sa Austrisjkim filmskim muzejem iz Beča i Slovenskom kinotekom, a sve je dovršeno u laboratoriji Kinoteke Bolonje. JK je aktivno učestvovala u tom procesu“, naglasio je on.

Uprаvnik Arhivа Jugoslovenske kinoteke Aleksandar Erdeljanović na simpozijumu o novom životu prošlosti filma, u okviru filmskog festivala Il Cinema Ritrovato 2016 u Bolonji
Uprаvnik Arhivа Jugoslovenske kinoteke Aleksandar Erdeljanović na simpozijumu o novom životu prošlosti filma, u okviru filmskog festivala Il Cinema Ritrovato 2016 u Bolonji

U vezi sa drugim programom, podsetio je da je pre nekoliko godina u Arhivu kinoteke lično imao zadovoljstvo da pronađe italijanski film „Otrov“ iz 1916. godine po scenariju čuvenog pisca Gabrijela D’Anuncija.

„Ta kopija je jedina na svetu. Zaista je veliko zadovoljstvo da ove godine u saradnji sa kinotekama Bolonje i Torina učestvujemo u pripremanju izrade nove kopije tog filma, što je izazvalo veliku pozornost. Pre projekcije uvodnu reč dala je Klaudija Đeneto iz Kinoteke Torina, koja je glavna za restauraciju. I ja sam imao čast da kažem nekoliko reči o ovom pronalasku, kao i o nekim drugim pronalascima unikatnih kopija u poslednje vreme u Arhivu JK“, izjavio je Erdeljanović.

Istakao je i dogovor o saradnji sa Muzejem moderne umetnosti u Njujorku, za progam narednog Nitratnog festivala.

„Spremni su da nam daju filmove, tako da smo posle više vremena uspostavili saradnju i sa američkim arhivima. Ove godine smo imali jedan film iz Dordž Istmen Hausa (iz Ročestera), a dogodine biće iz MoMA-e. To je za nas velika vest jer Holivud je Holivud i zaista je uživanje da na Nitratnom festivalu budu neki od klasika američkog filma. Kada se sve pogleda, to je najznačajnija kinematografija na svetu“, izjavio je Erdeljanović.

Vujović je podsetio da se kongresi FIAF-a obično održavaju u proleće, ali da su zbog velikog broja gostiju koji dolaze na festival u Bolonji, koji je inače najznačajniji festival za arhivske filmove, organizatori rešili, pošto je Bolonja domaćin ovogodišnjeg kongresa, da to spoje.

„Tako je i sam kongres bio malo drugačiji. Ipak održani su i simpozijum i drugi uobičajeni sadržaji. Bila je i Generalna skupština. Nažalost, jedan arhiv je izbačen – Kinoteka Čilea, glasanjem, jer pet godina nisu plaćali članarinu niti slali godišnje izveštaje. Zbog sličnih problema upućena je opomena još nekim arhivima“, rekao je Vujović dodajući da FIAF ima više od 200 članova – stalnih i pridruženih.

„Jugoslovenska kinoteka ima status stalnog člana. Ona je jedna od prvih ustanova koje su ušle u FIAF. Njen nekadašnji direktor Vladimir Pogačić bio je dugo član, pa predsednik Izvršnog odbora FIAF-a i potom počasni član, tako da je trag Jugoslovenske kinoteke u istoriji FIAF-a veoma prisutan. Dva kongresa su održana u tadašnjoj Jugoslaviji, u Dubrovniku i Beogradu. Neki plan za budućnost je da se ponovo kandidujemo za domaćina“, izjavio je Vujović.

On je dodao da se tradicionalno u okviru kongresa organizuju, uslovno rečeno, izleti, odnosno ture vezane za film.

„ Ovoga puta su bile dve ture – poseta Muzeju filma u Torinu i poseta Felinijevom Riminiju. Imali smo prilike da vidimo radove na restauraciji bioskopa Fulgor u kojem je Felini video svoj prvi film i u kojem je proveo mladost. Crtao je plakate jer tada su bili skupi, pa su se vlasnici bioskopa snalazili, a on ih je radio da bi mogao da besplatno gleda filmove. Obišli smo delove Riminija koji su rekonstruisani u studiju za potrebe „Amarkorda“, mesta gde su snimane „Dangube“, zanimljivu izložbu Felinijevih crteža i posetili čuveni Grand hotel, mesto gde se odigrava jedan od najznačajnijih delova „Amarkorda“. Obišli smo i grob Felinija i Đulijete Mesine u Riminiju“, ispričao je Vujović.

Zajednička grobnica Federika Felinija i Đulijete Mesine u Riminiju
Zajednička grobnica Federika Felinija i Đulijete Mesine u Riminiju

U okviru festivala u Bolonji tradicionalno se održava i godišnja skupština Asocijacije evropskih kinoteka (ACE), u kojoj JK takođe ima aktivno učešće.

„Zanimljivo je da je naša kinoteka imala čak tri glasa – svoj i one koje su joj dali predstavnici Slovenskog filmskog arhiva i Slovenske kinoteke. Oni su morali ranije da otputuju pa smo pri donošenju odluka mi glasali i za njih“, rekao je Vujović.

Ovom prilikom održan je i sastanak predstavnika kinoteka koje učestvuju u projektu Europian Film Gateway, dogovorena je dalja saradnja i proširenje tog projekta započetog povodom stogodišnjice Prvog svetskog rata.

Vujović je istakao da su posle niza godina kako je ACE to tražio, sada kinoteke i filmski arhivi stavljeni pod krilo programa MEDIA u okviru platforme Kreativna Evropa.

„To je vrlo dobra vest. Verujemo da će na osnovu toga biti više sredstava, odnosno mogućnosti da se konkuriše na fondove za zaštitu filmske građe i za popularizaciju istorije filma“, zaključio je Vujović.